Twinkle | Digital Commerce

Fab introduceert model met followers

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:47

Fab.com, pas twee jaar in de lucht, kondigt alweer een strategische wijziging aan. Het e-commerce bedrijf gaat in Europa werken op basis van een model met followers. Het voorgeschotelde aanbod moet daarmee veel meer op de persoonlijke maat van shoppers worden gesneden.

Klanten kunnen Fab laten weten of ze informatie over bijvoorbeeld kunstwerken, dameskleding of juwelen in hun mailbox willen ontvangen. Fab houdt ook rekening met de voorkeuren in de push notificaties die naar gebruikers van mobiele apps worden gestuurd. Ook zal een individuele on-site experience ontstaan, zoals Wehkamp.nl die bijvoorbeeld ook wil gaan bieden.

Personaliseren
Waar het nu alleen nog gaat om productcategorieën, kunnen klanten van Fab straks ook personaliseren naar onderwerpen (bijvoorbeeld fotografie) en designers. Dat laat oprichter en CEO Jason Goldberg weten in een blog-posting met de veelzeggende kop: 'Bye. Bye. Daily Flash Sales. @Fab Introduces Following. Follow What You Love.'

Opvallend is dat klanten hun persoonlijke profiel in feite moeten afpellen in plaats van opbouwen; alle categorieën staan standaard aangevinkt:

Minder flash sales
Fab.com werd in het voorjaar van 2011 gelanceerd als flash sale site voor designartikelen, eerst voor de Amerikaanse markt, later onder andere ook voor de Nederlandse (mei 2012). Afgelopen najaar liet het bedrijf de registratieverplichting los, waarmee het afstapte van zijn besloten karakter. Goldberg liet een paar maanden geleden weten dat Fab nog maar voor 40 procent afhankelijk is van flash sales, waar het eerst geheel op leunde.

Eigen winkels en eigen merken
Fab maakte dit voorjaar zijn entree in het fysieke winkelkanaal, met de opening van een winkel in Hamburg. In Berlijn en Londen zoekt het e-commerce bedrijf naar locaties voor flagship stores. Behalve in eigen winkels gelooft Fab ook in eigen merken. Zo werd onder meer een ‘Exclusively Fab’ collectie opgetuigd.

150 miljoen euro
Fab communiceerde eerder dit jaar een omzetambitie van 150 miljoen euro voor 2013, waarvan circa 30 procent uit Europa moet komen. Dit jaar nog moeten in Eindhoven de deuren van Fab’s Europese distributiecentrum open gaan. De komst van het 'snelst groeiende e-commerce bedrijf ter wereld’ (Wikipedia) levert de lichtstad vele honderden arbeidsplaatsen op.