Twinkle | Digital Commerce

Webshops VS concurreren steeds meer met koeriersbedrijven

2017-11-11
180101
  • 1:26

Koeriersbedrijven als FedEx en UPS krijgen in de Verenigde Staten steeds meer concurrentie van grote e-commerce bedrijven die een eigen netwerk opzetten voor het leveren van hun online bestellingen.


De twee grootste koeriersbedrijven in Amerika maken zich zorgen over de nieuwste ontwikkelingen rond grote e-commerce spelers als Amazon en Walmart, zo meldt Reuters. Dankzij nieuwe bezorgstrategieën van deze partijen hebben FedEx en UPS minder pakketten te bezorgen, met name als het gaat om leveren op lange (internationale) afstanden.

Meer distributiecentra
Amazon bouwt momenteel distributiecentra dichter bij de consument, waardoor het bedrijf miljoenen dollars aan bezorgkosten bespaart. Ook gebruikt de e-commerce gigant eigen vrachtwagens om een deel van de bestellingen bij de klant te leveren, waardoor Amerikaanse koeriersbedrijven veel omzet mislopen.

Vanuit de winkel
Brick and mortar-retailers als Walmart, Best Buy en Gap versturen ondertussen online bestellingen vanuit de dichtbijzijnste winkel naar webshoppers, in plaats van vanuit een distributiecentrum aan de andere kant van het land. Hierdoor is er voor koeriersbedrijven alleen een korte afstand af te leggen en worden lange afstandspakketten steeds minder verstuurd.

Omzetverlies
UPS liet afgelopen vrijdag weten ook omzet te verliezen door het feit dat er steeds meer concurrentie is in de luchtvrachtbranche en omdat consumenten vaker kiezen voor alternatieve, goedkopere bezorgdiensten. FedEx verhoogde in juni zijn bezorgkosten. Het sneed daarnaast in banen en kostenposten om in te spelen op de huidige markt.

Langere termijn
Volgens Fiona Dias, hoofdstrateeg bij ShopRunner, zal het bezorgen vanuit de webwinkel voor FedEx en UPS mogelijk over vijf tot tien jaar pas een groot probleem worden. ‘De meeste webshops zijn er voorlopig nog niet uit hoe een strategie als die van Walmart kunnen toepassen op grote bezorgvolumes’, oordeelt Dias.