Twinkle | Digital Commerce

Bol.com opent virtuele vakantiewinkel op Rotterdam CS

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:18

Op een muur van 18 meter lang in de hal van het Rotterdamse Centraal Station biedt Bol.com vanaf vandaag 33 zomerse artikelen te koop aan. Voorbijgangers kunnen onder andere een opblaasbaar zwembad, een e-reader en condooms bestellen met hun mobiele telefoon.

Voor de zomeractie werkt Bol.com samen met Shop2Mobi en met het Rotterdamse vervoersbedrijf RET. Wie QR-codes bij de afgebeeld artikelen scant met zijn smartphone, kan de items direct bestellen in het vorig jaar vernieuwde mobiele warenhuis van Bol.com. Wie de mobiele augmented reality applicatie van Layar heeft geïnstalleerd kan meer informatie opvragen door de afbeelding van het artikel zelf te scannen.

‘Primeur’
Bol.com claimt vandaag het eerste bedrijf te zijn met een ‘QR-code winkel’ in het Nederlandse openbaar vervoer. Frappant is dat Bol.com afgelopen Sinterklaasperiode al een kortingsactie optuigde op perrons, waarbij mobiele shoppers 5 euro korting konden ontvangen. Bart Smit pionierde in november 2011 al met een soortgelijke vorm van transactionele stationsreclame. Het bleek in de aanloop naar Sinterklaas echter geen sinecure om Barbies of Fisher Price te bestellen op het perron; gebruikers kwamen terecht op een niet voor mobiel geoptimaliseerde site.

Themawinkels
Bol.com vestigt met de nieuwe cross-channel actie de aandacht op zowel zijn mobiele kanaal als op zijn Vakantiewinkel, na Lentrekriebels de tweede themawinkel van de Ahold-dochter. De breedte van zijn productassortiment stelt Bol.com steeds beter in staat om dit soort ‘horizontale promoties’ te doen, vertelde marketingdirecteur Michel Schaeffer afgelopen voorjaar aan Twinkle.