Twinkle | Digital Commerce

Rakuten breidt bezorgservice in VS uit dankzij overname

2017-05-27
180101
  • 1:36

Rakuten heeft het Amerikaanse fulfilmentbedrijf Webgistix overgenomen voor de versteviging van zijn positie in de Verenigde Staten. Verkopers op de Japanse online marktplaats kunnen dankzij de overname straks producten binnen één of twee werkdagen in het gehele land leveren.

Het fulfilmentbedrijf uit Las Vegas zegt dat het verkopers op Rakuten mogelijk maakt om een next day of tweedaagse delivery service in 98 procent van de plaatsen in de VS te realiseren. Daarmee zet Rakuten een stevigere voet aan Amerikaanse wal. Het is de tweede keer dat de Aziatische marktplaats een logistieke dienstverlener buiten thuisland Japan overneemt om zijn service uit te breiden. Rakuten heeft ook een logistieke dienst in Frankrijk met Alpha Direct.

Samenwerken
De overname van Webgistix biedt Rakuten de mogelijk om zich sterker op te stellen tegenover Amazon in de Verenigde Staten. Amazon heeft daar al een eigen logistieke dienst, die het verkopers mogelijk maakt om hun producten naar klanten te verzenden. Rakuten CEO Hiroshi Mikitani zegt dat terwijl Amazon de artikelen van derde partijen laat concurreren met zijn eigen producten, Rakuten juist vooral de kleine en middelgrote online retailers helpt om hun goederen te verkopen aan de hand van een professionele fulfilment service, zonder concurrentie van Rakuten zelf. ‘By working together we able to grow faster than one big company’, aldus de CEO.

Naar 125 miljard dollar omzet
Mikitani zei tijdens een conferentie van Internet Retailer dat Rakuten als doel heeft om 'in de nabije toekomst' in 27 landen aanwezig te zijn. Momenteel zijn dit er nog dertien. ‘De overname van bedrijven buiten Japan (als Buy.com in de VS en Play.com in de UK, red.) zorgt ervoor dat onze omzet zal groeien van 14 miljard dollar in 2012 naar 125 miljard dollar in 2020’, aldus Mikitani. De CEO verwacht ook dat in 2020 70 procent van de transacties op Rakuten via mobiel zullen verlopen.