Twinkle | Digital Commerce

IDeal ruim half etmaal uit de lucht bij ING

2017-05-27
180101
  • 1:35

IDeal was gisteren vanaf de zeer vroege ochtend tot eind van de middag niet te gebruiken voor zowel zakelijke als particuliere klanten van ING. De onbeschikbaarheid, een gevolg van een netwerkstoring na onderhoudswerkzaamheden, hield zo’n dertien uur aan.

De storing begon tussen drie en vier uur ’s nachts, laat woordvoerder Harold Reusken van ING weten aan Twinkle. ‘Er is een fout opgetreden toen we onderhoudswerkzaamheden aan het uitvoeren waren. Daardoor konden zakelijke en particuliere klanten aan de issuing kant niet met iDeal betalen. Daarnaast was Mijn ING voor zakelijke klanten uit de lucht. Aan het begin van de storing konden particuliere klanten geen spaaropdrachten verzenden via Mijn ING, maar dat is op een zeker moment verholpen. De app voor mobiel bankieren werkte wel gewoon.’

Excuses
In een bericht om kwart over vijf ’s middags liet ING gisteren weten dat alle storingen waren verholpen. Op de site biedt de bank excuses aan voor de overlast: ‘Wij realiseren ons dat deze storing van vandaag, die vannacht ontstond na onderhoudswerkzaamheden, bijzonder vervelend is geweest voor onze klanten en bieden onze excuses aan voor het ongemak.’

Ondermaats
De beschikbaarheid van iDeal bij ING was eerder dit voorjaar ook al onderwerp van discussie. Door DDOS-aanvallen was de betaalmethode lange periodes niet te gebruiken. Dat heeft er mede toe geleid dat de beschikbaarheid van iDeal over de hele linie onder de norm van 99 procent bleef (op primetime). Belangenvereniging Thuiswinkel.org pleit overigens voor het oprekken van die norm naar 100 procent.

Schade claimen
Begin vorig jaar kampten veel webwinkeliers ook met onbeschikbaarheid van iDeal bij ING, door storingen bij het internetbankieren. ING maakte toen kenbaar dat webwinkeliers geleden schade konden claimen bij de bank. ‘Dat kan nog steeds’, aldus Reusken vanochtend. ‘Als mensen vinden dat ze tekort gedaan zijn, kunnen ze zich bij ons melden. Wij zullen de klachten per geval bekijken.’