Twinkle | Digital Commerce

'Omzetgroei webshops zwakt af in 2021, maar blijft erg hoog’

2020-08-25
1000562
  • [nieuws]
  • 1:16

De Covid-19 pandemie zorgt er naar verwachting voor dat webshops ook volgend jaar een hogere omzetstijging realiseren. Dat blijkt uit een prognose van het ING Economisch Bureau.

Volgens de bank zagen zowel pure webshops als multichannelers de afgelopen tijd de omzet fors toenemen. Iets dat ook uit recent gepubliceerde cijfers van het CBS blijkt. Volgens het ING Economisch Bureau loopt 40 procent van de totale online omzet via multichannel retailers, dat zijn retailers die een webshop als extra kanaal hebben.

Voor dit jaar verwacht de ING dat multichannelers in totaal zo’n 35 procent meer omzet behalen, zo is te zien in onderstaande grafiek. Voor pure webshops ligt die groei rond de 25 procent. Ter vergelijking: eind vorig jaar verwachtte het bureau nog dat de omzet van pure players dit jaar 12 procent zou groeien.

Volgend jaar is de verwachting dat de omzetgroei wat lager is dan dit jaar, maar volgens de bank blijft deze met 20 procent voor webshops en 25 procent voor multichannelers ‘erg hoog’*.

(*: De ING benadrukt dat de onzekerheidsmarge rondom de ramingen vanwege de economische onzekerheid groter is dan gebruikelijk.)

Lessen

Het Economisch Bureau noemt het erg belangrijk voor het gros van de non-food winkels om een online kanaal te hebben. Toekomstige omzetgroei zonder online strategie wordt ‘een utopie’ genoemd. ‘Een andere les is dat onder ouderen het aantal e-shoppers fors is gestegen en deze koopkrachtige categorie in de e-commerce strategie speciale aandacht verdient.’