Zelfstandige pakketchauffeurs die werken voor PostNL legden hun activiteiten gisteren neer in Sloterdijk. Vandaag volgden er stakingen in Katwijk en Amsterdam-Noord. Twinkle sprak met Werner van Bastelaar, die namens PostNL als woordvoerder optreedt.
Tekst: Arjan van Oosterhout
Waar wordt er precies gestaakt?
‘Gisteren hebben subcontractors van het distributiecentrum in Amsterdam Sloterdijk niet gereden. Vandaag doen ze dat nog niet en dus hebben we de pakketten die daar lagen naar een sorteercentrum gebracht. Van daaruit zullen ze met voornamelijk eigen personeel worden bezorgd. Ons distributiecentrum in Katwijk is vanochtend geblokkeerd, maar die blokkade is inmiddels opgeheven. Ook in Amsterdam-Noord hebben ZZP’ers het werk neergelegd. In die beide plaatsen wordt de bezorging door overblijvende ZZP’ers en eigen personeel afgehandeld. Op dit moment wordt er bij ons kantoor in Sloterdijk actie gevoerd door stakende bezorgers van de drie genoemde locaties.’
PostNL liet vanochtend weten dat gisteren twintigduizend pakketten zijn blijven liggen. Op hoeveel staat de teller nu?
‘Daar heb ik nu geen actuele cijfers over. We doen er alles aan om pakketten binnen de omstandigheden zo snel mogelijk af te leveren, maar klanten in Leiden, Haarlem en delen van Amsterdam zullen misschien iets langer moeten wachten.’
Heeft u webwinkeliers geïnformeerd over de staking?
‘Onze grotere zakelijke klanten hebben een mailing van ons ontvangen waarin we uitleggen wat er gaande is.’
Wat is de directe aanleiding voor de stakingen?
‘Het heeft te maken met de Nieuwe Logistieke Infrastructuur (NLI, zie hier, red.) van PostNL. We gaan over op minder locaties, 18 in totaal, die zijn berekend op de toekomstige groei van onze pakketvolumes en die meer verschillende producten aankunnen. We hebben onze subcontractors deze week geïnformeerd over de nieuwe routes en tarieven. ZZP’ers die nu vanuit Sloterdijk werken moeten straks naar Halfweg en zij zijn niet tevreden met onze voorstellen, terwijl wij in de plannen zijn uitgegaan van een weekomzet van 900 euro voor alle chauffeurs.’
Wanneer komt er een einde aan de stakingen denkt u?
‘In de huidige situatie zijn er alleen maar verliezers: onze zakelijke klanten, webshoppers en de subcontractors zelf; als zij niet bezorgen, hebben ze geen inkomen. We zijn voortdurend in gesprek met ZZP’ers en morgen om 14.00 uur staat er een overleg met FNV Bondgenoten gepland. Wat ons betreft komt er al eerder een oplossing.'
"900,- euro per week" Een stop levert 1,14 euro op. Zou je vijf dagen werken, dan mag je daarvoor per dag 158 x een stop maken plus dan krijg je die 1,14 ook nog eens alleen als het pakje wordt aangenomen. Ik zou gelijk gestopt hebben met bezorgen voor de TNT. (Interessant: de Zembla aflevering, voor jou tien anderen)
De stakingen van zelfstandige pakketbezorgers bij PostNL breiden zich uit, meldt het ANP (zie Nu.nl). Behalve in Amsterdam en Katwijk wordt nu ook gestaakt in Wateringen, Utrecht en Zaandam. PostNL betreurt de uitbreiding omdat vanmiddag een gesprek met stakende chauffeurs en FNV Bondgenoten gepland staat.
Ik ken hem de documentaire. Schrijnend!
Een hele akelige situatie voor de chauffeurs.
De nood zal heel hoog zijn als zelfstandigen staken.... Zonder vangnetje van de vakbonden. Zonder catering. Zonder gratis petjes. Laat staan dat hun toch al niet overvloedige "loon" wordt doorbetaald.
En nee, stoppen is geen optie voor veel chauffeurs. Die hebben geïnvesteerd in een bus. Hebben vaak geen ander verdienmodel achter de hand. Hebben geen recht op WW.
Onder de kostprijs werken en daar de chauffeurs voor laten opdraaien. Tsssk.
Bangladesh lijkt ver weg, maar komt steeds dichterbij geloof ik.
Wordt sowieso hoog tijd dat al die gratis verzenden gratis retourneren toko's verdwijnen. Die werken allemaal onder de kostprijs. Hebben retourpercentages boven de 25% (29% volgens postNL). Beetje rondpompen van goederen waar alleen postNL rijk van wordt.
PostNL knijpt zn chauffeurs uit. De jongens worden geconfronteerd met absurde voorwaarden en de beloning is minimaal. Velen werken zich van vroeg tot laat helemaal de lazerus en aan het einde van de maand kunnen ze nog net de vaste lasten betalen.
PostNL dacht ermee weg te komen, ZZP'ers laten rijden onder slechte omstandigheden en ermee weg komen. Nu krijgen ze de de rekening. Zo kan je niet met je partners om gaan. Dat gaat een keer gewoon fout. Je moet deze mensen op de juiste wijze belonen en waarderen, wil je een goede dienstverlening kunnen blijven leveren.
Maar de heren managers van PostNL denken alleen aan hun eigen zakken. Lekker miljoenen aan bonussen verdelen en de harde werkers laten stikken. Mooi niet dus! Oplossen of vertrekken!
Ik hoorde gisteren op het journaal dat de stuksprijs gezakt was naar 0,88.
Vreemd dat de tarieven die de klant betaald niet met 20% gedaald zijn.