Een wilde staking van pakketschauffeurs heeft ertoe geleid dat twintigduizend pakjes niet zijn bezorgd door PostNL. Gisteren legden tachtig zelfstandige chauffeurs bij het distributiecentrum in Amsterdam hun werk al neer. Vandaag staken chauffeurs in Katwijk.
Dat heeft een woordvoerster van het postbedrijf gezegd tegen het ANP. De gisteren opgelopen achterstand in Amsterdam kon nog niet worden ingehaald, omdat ook vandaag weer chauffeurs staken in de hoofdstad.
Tarieven
De chauffeurs, die niet op de loonlijst staan, vinden dat PostNL te lage tarieven biedt voor de bezorging van pakketten. De marktleider werpt onder meer tegen dat er door de opkomst van e-commerce steeds meer pakjes worden bezorgd, waardoor leveringen relatief korter op elkaar kunnen volgen en het tarief voor een bezorging daalt. Chauffeurs zouden volgens het postbedrijf bij de huidige vergoedingen echter nog altijd een behoorlijke omzet moeten kunnen maken.
‘Bezorgers in het nauw’
Eind september vorig jaar opende de Volkskrant zijn zaterdageditie met de kop ‘Bezorgers webwinkels in het nauw’. De krant sprak verschillende pakketchauffeurs die zich afgeknepen voelden als onderaannemer van PostNL. Op dat moment werkten tussen de 1.100 en 1.200 ‘huurlingen van de interneteconomie’ als subcontractor voor PostNL, dat volgens de Volkskrant ‘wel de lusten, maar niet meer de lasten’ heeft van het werkgeverschap. De onderaannemers leveren het gros van de ruim vierhonderdduizend pakjes die PostNL dagelijks bezorgt.
Goedkoop en snel
PostNL zei destijds in een reactie afhankelijk te zijn van de eisen van webwinkeliers, die goedkoop en snel willen leveren aan webshoppers. Volgens het ANP wil het bedrijf de komende dagen in gesprek met chauffeurs over tarieven en routes.
Zie ook: Rapport: ‘Pakketbezorgers kind van de rekening’ (17 december 2012)
Ik begrijp het niet:
Kleine webwinkels betalen het volle pond.
Een chauffeur kan niet 20 adressen op een uur doen. Dat is onmogelijk. Rijden, parkeren, aanbellen, wachten, pakket overhandigen met eventueel handteking. Dat duurt meer dan 180 seconden. Zelfs al ligt een woning 100 mtr verderop.
Conclusie: grote bedrijven versturen te goedkoop. PostNL moet beter onderhandelen.
Die conclusie klopt niet.
Grote bedrijven versturen weliswaar te goedkoop. Maar dat doen ze voor eigen rekening. Ze werken onder de kostprijs. Zalando bijvoorbeeld draait met een miljoenenverlies. Bol.com maakt al jaren geen winstcijfers bekend zover ik weet.
Tuurlijk betaal je als kleine webwinkel meer. Hoe meer je van iets afneemt hoe goedkoper het wordt. Dat is de normale marktwerking.
Wat Martine zegt klopt, al komt natuurlijk niet al het verlies van Zalando uit de verzendkosten.
Buitenlandse sites zoals DX is weer een heel ander verhaal.
Percentage retouren bij Zalando ligt op 50%...... Gratis retourneren. Ik denk dat een groot deel van het verlies voortkomt uit de verzendkosten, want die kosten maken ze dus 2x in de helft van de gevallen *~*.
Alhoewel het verwerken van zo'n retourenstroom (uitpakken, verkoopklaarmaken, terug het magazijn in) ook aanzienlijk wat geld zal kosten.
En dan durf ik geen inschatting te maken wat ze kwijt zijn aan advertenties. Ik word al maanden gestalkt door schoenen die ik allang besteld heb.
En ja hoor "Het ligt aan de webwinkeliers die goedkoop en snel willen leveren." volgens PostNL. TSSSK