Twinkle | Digital Commerce

Ocado in zwaar weer

2017-11-08
180101
  • 1:16

De Britse websupermarkt Ocado heeft het moeilijk. Analisten waarschuwen voor een mogelijk einde van de pure player in boodschappen. ‘Ocado is zo goed als niets meer waard’, schreef Philip Dorgan van investeringsbank Panmure Gordon aan beleggers.

Het bericht van Dorgan, waaruit veel Britse media hele passages letterlijk overnamen, draagt de veelzeggende titel: ‘The Beginning of the End Game’. De analist legt uit dat het beursgenoteerde Ocado (koers) maar geen marktaandeel weet te winnen, een grote schuld heeft en steeds meer alleen staat op de Britse markt voor online boodschappen.

Waitrose
Anders dan in Nederland verkopen zo goed als alle grote Britse supermarkten online. Waitrose, leverancier van Ocado, stapte laat in. Maar de keten van The John Lewis Partnership heeft serieuze groeiplannen met de eigen online operatie, waardoor de connectie met Ocado onder druk is komen te staan.

Specialist stores
In zijn bericht aan beleggers zegt Dorgan dat Ocado er goed aan zou doen de geplande bouw van een tweede fulfilmentcentrum voorlopig uit te stellen. In het magazijn zou onder andere assortiment moeten komen te liggen van specialist stores die Ocado wil openen. De eerste nieuwe webwinkels zouden in de eerste helft van vorig jaar open moeten gaan.

Speculatie
De vraag is of Ocado tegen die tijd nog op eigen benen staat. Gespeculeerd wordt dat voormalig mede-eigenaar John Lewis de internetsuper voor een prikkie wil overnemen, waardoor Waitrose in één klap een grote online speler wordt.