Twinkle | Digital Commerce

Analisten: ‘Alibaba kan 50 miljard euro ophalen met beursgang’

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:44

Alibaba zou volgens prognoses ongeveer 50 miljard euro op kunnen halen met een beursgang. Dit jaar wordt voor honderden miljarden euro’s verhandeld op de internetplatforms van China's grootste e-commerce bedrijf.


Alibaba
is onder ander eigenaar van de grote marktplaats Taobao en van Tmall, een platform dat retailers en merken uit binnen- en buitenland verbindt met Chinese consumenten. Scheidend topman Jack Ma liet in september doorschemeren dat er voor ongeveer 90 miljard euro werd verhandeld op de sites, waarmee Alibaba in handelsvolume al gauw drie keer groter is dan eBay. Persbureau Bloomberg haalt vandaag een analist aan die verwacht dat de transacties dit jaar zouden kunnen optellen tot ongeveer 250 miljard euro.

Omzet en winst
Alibaba’s omzet kwam in het laatste kwartaal van afgelopen jaar uit op 1,84 miljard dollar, 80 procent meer dan in de laatste drie maanden van 2011. Yahoo, voor 24 procent eigenaar van Alibaba, heeft dat bekend gemaakt. De winst van de Chinese e-commerce reus groeide spectaculair, van 237 miljoen dollar eind 2011, naar 642 miljard dollar in het laatste kwartaal van 2012. De goede cijfers zijn mede te danken aan de verhoging van verkoopcommissies.

Naar de beurs
Topman Ma - hij vertrekt eind deze week - zei vorig jaar dat Alibaba binnen vijf jaar een gang naar de beurs zou kunnen maken. Volgens Bloomberg, dat acht verschillende prognoses van investeringsbanken en onderzoeksbureaus optelde en deelde, wordt het bedrijf gemiddeld gewaardeerd op 62,5 miljard dollar ofwel zo’n 50 miljard euro.

Tentakels
Alibaba’s tentakels op (primair) de Aziatische markt reiken steeds verder. Het bedrijf lanceerde eerder dit jaar een eigen zoekmachine, het slijt inmiddels een eigen mobiel besturingsysteem aan Chinese telefoonfabrikanten en het nam recent een aandeel van 18 procent in de ‘Chinese Twitter’ Weibo. Daarmee krijgt Alibaba toegang tot de tientallen miljoenen dagelijkse gebruikers van de service.

Exponent
Volgens McKinsey & Co zijn de online consumentenbestedingen in China tussen 2003 en 2011 jaarlijks verdubbeld. De verkopen komen vooral tot stand op marktplaatsen en dan met name op die van Alibaba, exponent van de Chinese e-commerce groei.
 
Lees ook: 'De e-tailrevolutie in China'