Twinkle | Digital Commerce

Rapport: ‘De e-tailrevolutie in China’

2017-11-08
180101
  • 2:41

China is uitgegroeid tot ’s werelds op een na grootste online retailmarkt, met een geschatte omzet van 210 miljard dollar in 2012. Slechts een klein deel van de online verkoop vindt direct plaats tussen consumenten en retailers, het merendeel geschiedt via digitale marktplaatsen.

Daarbij vervangt e-commerce in China niet alleen de traditionele retailtransacties, maar het stimuleert ook verkopen die anders niet zouden plaatsvinden. Dit schrijft McKinsey Global Institute (MGI) in het rapport ‘China’s e-tail revolution’, waarin het onderzoek doet naar de (groei van de) Chinese e-commerce markt. Hieronder vindt u enkele bevindingen uit het rapport.

Structurele verschillen
Zo’n 90 procent van de verkoop van elektronische producten in China gebeurt op virtuele marktplaatsen. Hieronder vallen e-commerce platforms waarop fabrikanten, grote en kleine retailers en particulieren hun diensten en producten aanbieden aan consumenten, via online storefronts op megasites die vergelijkbaar zijn met eBay of Amazon Marketplace. Enkele van deze megasites zijn PaiPai, Taobao en Tmall, die op hun beurt weer in handen zijn van grotere e-commerce partijen. Een groot en groeiend netwerk van third-party service providers biedt deze verkopers ondersteuning op het gebied van marketing, webdesign, betalingen, fulfilment, klantenservice en IT. Dit in tegenstelling tot de Verenigde Staten, Europa en Japan, waar fysieke retailers en pure players die hun eigen online business runnen dominant zijn. In China zijn dergelijke zelfstandige verkopers verantwoordelijk voor slechts 10 procent van de online verkoop.

Additionele consumptie
Uit het rapport blijkt verder dat e-commerce in China niet alleen een vervangend kanaal is voor aankopen die anders offline zouden plaatsvinden, maar het blijkt ook additionele consumptie aan te jagen, met name in minder ontwikkelde regio’s. Zo blijkt uit analyse van consumptiepatronen in 266 Chinese steden, samen goed voor meer dan 70 procent van de online verkoop, dat een dollar van een online consumptie 61 cent vervangt van een verkoop in een offline winkel en dat dus 39 cent goed is voor additionele consumptie. De meeromzet  is buiten de grote steden nog groter:


Het effect van e-commerce in China is sterker in minder ontwikkelde, kleine/middelgrote steden. Het rapport toont aan dat - hoewel de inkomens in deze gebieden lager zijn - de online bestedingen per persoon bijna net zo hoog zijn als bij consumenten in een aantal grotere, meer welvarende steden (zie de afbeelding hieronder). De toegevoegde waarde van online verkoop voor deze eerste groep is dat ze door e-commerce toegang hebben tot producten en merken die voorheen voor hun niet of lastiger beschikbaar waren.


Online shopping wordt in China ook gestimuleerd door het feit dat e-commerce in de consumentenprijzen heeft gesneden: afhankelijk van de categorie zijn de prijzen online namelijk gemiddeld 6 tot 16 procent lager dan in Chinese, fysieke winkels. Kleding, huishoudelijke producten en recreatie en educatie zijn de categorieën waarin de prijsverlagingen het grootst zijn. Dit zijn ook de drie grootste online retailsegmenten:



Rapport

Het rapport suggereert dat China in 2020 – als de jaarlijkse groei van 15 tot 20 procent (voor inflatie) doorzet – 420 miljard dollar tot 650 miljard dollar omzet genereert online en dat de Chinese markt dan gelijk zal zijn aan die van de Verenigde Staten, Japan, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk bij elkaar, vandaag de dag.

Het uitgebreide rapport met alle bevindingen en meer informatie over het onderzoek kunt u hieronder downloaden:


Size: 2.7M bytes Modified: 2 June 2016, 10:37