Twinkle | Digital Commerce

Amazon laat webshoppers elders inloggen met accountgegevens

2017-05-27
180101
  • 1:08

Amazon biedt websites en externe ontwikkelaars van bijvoorbeeld apps en games gratis de optie om bezoekers in te laten loggen met hun Amazon-accountgegevens. Concurrerende webwinkels kunnen zo de drempel voor nieuwe klanten verlagen om aankopen te doen.

Ruim 200 miljoen Amazon-klanten kunnen hun gegevens al gebruiken om in te loggen bij kledingsite Zappos.com en dagdealsite Woot, beide overgenomen door de grootste webwinkelier van de VS en de wereld. Volgens Amazon kiest 40 procent van de nieuwe kopers op Zappos.com ervoor om Amazon-gegevens te gebruiken in plaats van een nieuw account aan te maken.

Met zijn open login service volgt Amazon andere grote Amerikaanse internetbedrijven als Facebook, Google en Twitter. Webwinkeliers die Login with Amazon (zie ook video) willen gebruiken hoeven niet te verkopen op (de marktplaats van) Amazon, maar ze moeten wel aan dezelfde screenings-eisen voldoen, aldus een woordvoerster tegen Internet Retailer.

Betaal- en adresinformatie
Webwinkeliers die klanten laten inloggen (web, Android, iOS) met Amazon-data krijgen geen beschikking over de betaal- en adresinformatie die Amazon wel van zijn vaste klanten heeft. Shoppers die elders inloggen met hun Amazon-gegevens moeten die informatie dus zelf opgeven bij hun bestelling. Andersom zegt Amazon geen inzage te krijgen in het surf- en koopgedrag van account-houders op andere sites.