Twinkle | Digital Commerce

Winkelvastgoedpartij paait huurders met virtuele extensie

2017-11-08
180101
  • 1:24

Immochan, eigenaar van honderden winkelcentra in heel Europa, wil na de zomer een ‘virtueel winkelcentrum’ openen met de werknaam E2C. Franse consumenten kunnen online bestellen uit het gebundelde aanbod en de items vervolgens kosteloos afhalen bij participerende winkels.
  
Immochan, onderdeel van de Groupe Auchan, denkt met de virtuele extensie meer bezoek over de fysieke vloeren van zijn winkelcentra te krijgen. Volgens de krant Les Echos, die het online voornemen onlangs naar buiten bracht, nam het bezoek aan de 108 Franse winkelcentra van Immochan vorig jaar iets af. Desondanks trekken de shopping malls gemiddeld nog altijd meer dan een miljoen Franse bezoekers per dag.

Extra verkeer en omzet
Immochan’s Harvé Vandenabeele spreekt in Les Echos de verwachting uit dat zeker honderd retailers vóór de in oktober geplande lancering zullen aanhaken op het online verkoopinitiatief. Behalve op 5 tot 10 extra verkeer binnen één jaar mogen zij volgens hem ook op extra verkopen rekenen; er komt voor de winkeliers een online bestelkanaal bij en afhalers besteden allicht nog extra in de winkel. Overigens kunnen bestellers in het webwarenhuis artikelen straks ook tegen betaling laten bezorgen.

Click & collect straat
Winkelketens lijden niet alleen onder de opkomst van e-commerce, ze profiteren er ook van. Steeds meer van de online consumentenbestedingen komen terecht bij formules die shoppers kennen uit de winkelstraat, zei Frank Quix van Q&A Research & Consultancy onlangs op het Retail Event. Voor een winkelcentrum in Almere werkt hij samen met een projectteam aan een concept dat hierop inspeelt: een ‘click & collect straat’. Meer daarover leest u in een blog-posting van Femke Cuijpers.