Twinkle | Digital Commerce

E-commerce groeit opnieuw met 9 procent in Nederland

2017-11-08
300299
  • 1:42

De online consumentenomzet is afgelopen jaar met 9 procent gegroeid, om uit te komen op 9,8 miljard euro. Dat blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2012-2. Opdrachtgever Thuiswinkel.org verwacht dat de groei in dit lopende jaar op 8 procent uitkomt.

Cijfers uit de Thuiswinkel Markt Monitor, het halfjaarlijkse door PostNL gesponsorde onderzoek naar online consumentenbestedingen van Blauw Research, werden vanochtend geopenbaard. Het onderzoek wordt geijkt aan het retailpanel van GfK en uitgevoerd in opdracht van Thuiswinkel.org.

Meer bestellingen, lagere gemiddelde orderwaarde
Consumenten blijven steeds vaker bestellen via internet en hiermee stuwen ze de omzetgroei van de online markt. Het totale aantal orders steeg met 13 procent, wat vooral te danken is aan een groter aantal bestellingen (plus 8 procent) per webshopper. De frequentie van bestellen is inmiddels een grotere groeifactor voor de Nederlandse e-commerce omzet dan de groei van het aantal kopers. Dat steeg met 400.000 Nederlanders ofwel 4 procent tot 10,58 miljoen internetgebruikers. De gemiddelde orderwaarde daalde overigens wel, met 4 procent tot 111 euro per order.

Omzetgroei meer door product- dan dienstenverkoop
De omzetgroei van de online markt komt vooral uit een toename van de  productbestedingen (plus 12 procent), zoals speelgoed en kleding. Net als in 2011 groeiden deze harder dan de omzet uit de online verkoop van diensten, zoals reizen, verzekeringen en tickets (plus 6 procent).

Voorspelling
Vorig jaar kwamen de online consumentenbestedingen uit op 9 miljard euro, ook 9 procent meer dan een jaar eerder. in maart vorig jaar sprak belangenvereniging Thuiswinkel.org overigens al de verwachting uit dat  dat de bestedingen in 2012 op 9,8 miljard euro zouden uitkomen, een voorspelling die uitkwam. Voor het lopende jaar wordt een e-commerce groei van 8 procent verwacht, goed voor een jaaromzet van 10,5 miljard euro in 2013.

Forrester Research
Forrester Research verwacht dat de Nederlandse online retail (alleen producten) de komende jaren met gemiddeld 9 procent zal blijven groeien. In 2017 zal 7 procent van de Nederlandse retail zich volgens Forrester online afspelen, tegenover 5 procent nu.