Twinkle | Digital Commerce

Wal-Mart test kluisjes voor webshoppes in winkels

2017-05-27
350460
  • [nieuws]
  • 1:53

Wal-Mart start een experiment met kluisjes in Amerikaanse supermarkten om webshoppers beter te bedienen. De grootste retailer ter wereld denkt dat zijn enorme winkelportfolio een doorslaggevende rol kan spelen in de strijd om de online klant.
 
Wal-Mart begint komende zomer met kluisjes voor click & collect in ongeveer een dozijn winkels, rapporteert Reuters. Gebruikers hoeven niet meer langs een balie om bestelde boodschappen in potentie dezelfde dag nog op te pikken. Online concurrent en marktleider Amazon begon enige tijd geleden al met de plaatsing van zogenoemde AmazonLockers op de winkelvloeren van onder andere Staples. Wal-Mart heeft het voordeel dat het zelf beschikt over zo’n vierduizend winkels in de VS.

Winkels als wapen
De grootste retailer ter wereld liet gisteren op zijn hoofdkantoor in California weten dat zijn winkelbestand hét wapen is waarmee de strijd om de online klant kan worden gewonnen. ‘We can build e-commerce equivalent to anyone in the world’, tekende Reuters uit de mond van e-commerce baas Neil Ashe op. Volgens hem resulteert de mix van offline retailervaring en online mogelijkheden in een ‘commerce experience that no one else can do’.

Afhaal- en verzendkanaal
De fysieke vestigingen van Wal-Mart worden niet alleen ingezet als afhaal- maar ook als verzendkanaal. Op zijn thuismarkt startte Wal-Mart twee jaar geleden al een test met de verzending van orders vanuit winkels, een experiment waarvan het aantal deelnemende winkels dit jaar zal verdubbelen tot circa vijftig. Onder de naam To Go wordt sinds oktober op beperkte schaal ook same day delivery vanuit winkels gefaciliteerd.

Amazon versus Wal-Mart
Gemeten naar aantallen kopers (online plus offline) is pure player Amazon na Wal-Mart de tweede retailer van de VS, blijkt uit recente cijfers van Cowen. Volgens Ashe ligt Wal-Mart op koers om dit jaar de online omzetgrens van 9 miljard dollar te passeren. Ter vergelijking: online marktleider Amazon tekende afgelopen jaar voor ruim 61 miljard dollar.
 
Webstrijd

Een half jaar geleden besloot Wal-Mart om producten van Amazon (Kindle) uit zijn schappen te weren, een stap die Target eerder ook al zette. Sears, een ander groot Amerikaans retailconcern, zoekt andere wegen om zich te wapenen tegen Amazon: met Fulfiled by Sears biedt het sinds kort een alternatief aan Amerikaanse third party sellers om de orderverwerking uit te besteden.