Twinkle | Digital Commerce

Target breidt keukenassortiment uit met aankoop kookwebshops

2017-05-27
180101
  • 1:24

Target heeft met Cooking.com en Chefs Catalog twee grote Amerikaanse kookwebwinkels gekocht. De retailketen wil het assortiment van beide aanbieders bundelen en zo een dominante speler worden in kookartikelen.


De twee webshops worden volgens Target ‘binnen 30 dagen’ in twee afzonderlijke deals overgenomen door de Amerikaanse retailer, schrijft Internet Retailer. Samen worden zij gevormd tot één nieuwe dochteronderneming, waarvan de naam niet genoemd wordt. Tony Littleton, CEO van Chefs Catalog, gaat de nieuwe shop leiden. De CEO van Cooking.com, Tracy Randall, krijgt een adviserende functie binnen Target.

Strategische aankoop
‘Wij weten dat er een groei is in het aantal consumenten dat online naar kookproducten en adviezen zoekt’, zegt Casey Carl, leidinggevende van de multichannel-afdeling van Target en senior vice president. ‘De strategische aankoop van de twee shops geeft ons de mogelijkheid om in de behoeften van klanten te voorzien.’

Cooking.com boekte volgens Internet Retailer in 2011 een e-commerce omzet van 100 miljoen dollar, 43 procent meer dan in 2010. Het bedrijf heeft zo’n dertigduizend keukenproducten in de aanbieding, die deels ook worden verkocht op voedselinformatiewebsite Thedailymeal.com. Chefs Catalog draaide een online omzet van 38,2 miljoen dollar in 2011, wat 22,4 procent meer is dan het cijfer uit 2010.

Wal-Mart en Amazon
Voor Target is de overname een nieuwe stap in het winnen van meer Amerikaanse klanten ten opzichte van zijn concurrenten. De retailer behoort met Wal-Mart en Amazon tot de drie bedirjven met maandelijks de meeste Amerikaanse kopers, becijferde Cowen & Company onlangs.

Online only
Eerder dit jaar breidde Target zijn assortiment al uit met online only-producten van zes nieuwe eigen labels. Hiermee wil het bedrijf zijn internetkanaal op zichzelf aantrekkelijker maken.