Twinkle | Digital Commerce

Noppies zoekt kopers op Zalando

2017-11-11
311298
Zalando heeft zijn langverwachte partnerprogramma voor retailers en merken gelanceerd in ons land. Noppies, het Nederlandse kledingmerk voor zwangere vrouwen, baby's en kinderen, is de eerste partner. Zichtbaarheid is het devies. 'Het is een utopie dat de klant blijft zoeken tot ze je product hebben gevonden.'
 
Tekst: Arjan van Oosterhout
  
In navolging van Bol.com gooit Zalando de poort open voor Nederlandse third party sellers, merken en retailers die tegen commissie willen verkopen op het platform. Net als bij Bol.com kunnen alleen producten worden aangeboden in bestaande categorieën. Bol.com en Zalando hengelen dus (voorlopig) niet naar dezelfde merchants. Wie kleding, schoenen, sportartikelen of accessoires wil slijten op Zalando.nl moet aan strenge eisen voldoen: een partner moet zelf al een webwinkel hebben en verzenden met PostNL. Daarnaast moet hij gratis bezorging en retouren garanderen, dat laatste net als bij Zalando tot honderd dagen na ontvangst.

Serviceniveaus
Op Zalando.de verkopen op het moment van schrijven circa zestig partners hun waar. Noppies deed ook al ervaring op met het partnerprogramma in Duitsland. 'Daarom voldeden we al aan de eisen die Zalando hier stelt aan de serviceniveaus op het gebied van snelheid, kwaliteit van leveren, systemen en support', zegt e-commerce manager Jimte Jepma. 'We werken bovendien ook met andere partijen op soortgelijke manier samen, zoals met Amazon. Verkopen op dit soort platforms is zeker niet eenvoudig en het vraagt hoge investeringen.'






Waarom Noppies het dan doet? Om omzet, rendement, naamsbekendheid en zichtbaarheid te vergroten, volgens Jepma. 'De klant kan kiezen waar hij het liefst koopt. Toen we live gingen in Duitsland werd wel duidelijk dat Zalando een plek was waar men ons verwachtte. Dit zal voor Nederland niet anders zijn. Wij liften mee op Zalando's marketinginspanningen.'

Kostenstructuur
Kleding van Noppies is ook te vinden in de eigen webwinkel Noppies.com, op retailsites als Wehkamp.nl en Kleertjes.com en internationaal dus, onder andere op het platform van Amazon. Volgens Jepma is de aansluiting op meer platforms, zowel binnen als buiten Nederland, aanstaande. De prijzen bij Zalando liggen in lijn met die op Noppies.com, uitgezonderd van specifieke marketingacties. Opvallend is dat Noppies wel standaard 4,95 euro verzendkosten rekent voor bestellingen op de eigen site, maar dus niet voor orders op Zalando.nl. Daarover moet ook nog een verkoopcommissie worden afgedragen. Jensma: `De kostenstructuur is anders. Bij onze eigen online verkoop hebben we weer andere kosten die we bij Zalando niet hebben. Denk aan ontwikkeling, marketing en onderhoud.'

 
____________________

Zalando over het Partnerprogramma
Volgens Myrna Walsare, countrymanager voor Zalando, speelt een groter assortiment een `sleutelrol' om klanten een betere service-ervaring te kunnen bieden. Zalando zoekt naar verdieping en verbreding binnen bestaande productcategorieën. Merken die al worden verkocht op Zalando.nl worden niet geweerd; zij kunnen het Partnerprogramma gebruiken om `een breder aanbod neer te zetten', aldus Zalando.

____________________

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 3-2013.