Twinkle | Digital Commerce

Ikea opent webwinkel in Nederland

2017-11-11
180101
  • 1:47

Ikea zoekt een e-commerce salesmanager voor een Nederlandse webwinkel. Dat blijkt uit een vacature van de Zweedse woongigant. De salesmanager komt te werken op de Nederlandse e-commerce afdeling in Amsterdam.


‘Wij willen onze klanten de keus bieden om inspiratie op te doen of te kopen op ieder moment en via ieder kanaal’, schrijft Ikea in de Engelstalige vacaturetekst. ‘Ikea zal een webshop voor Nederland openen, om klanten een prettige en inspirerende online ervaring te kunnen bieden. Het is de taak van onze nieuwe e-commerce afdeling om van deze stap in de Ikea-historie een succes te maken.’

Ikea laat verder onder meer weten ‘maximale verkoopgroei en winstgevendheid’ in het online kanaal te willen creëren door zowel bestaande als nieuwe klanten aan te spreken.
 
Verzamel- en transportservice
In ons land kunnen tot nog toe alleen zakelijke kopers online bij Ikea terecht. Voor consumenten is er een verzamel- en transportservice, maar daarvoor moeten klanten eerst een bezoek brengen aan een van de woonwinkels. Ikea verkoopt al wel online aan consumenten in onder andere Groot-Brittannië, Australië, de VS en in Duitsland, waar de e-commerce omzet zich de afgelopen jaren grillig ontwikkelde. De recente webomzetgroei bij onze oosterburen is volgens Ikea vooral te danken aan een breder online productaanbod.


Online meubelbranche in Nederland
Op Ikea’s e-commerce entree kunnen andere online meubelverkopers in ons land mogelijk meeliften. Wehkamp.nl is een vertrouwde aanbieder van meubels online, ook van strategische verkooppartners als de Mandemakers Groep. Dat retailbedrijf is ook met eigen formules waaronder Woonexpress actief als online verkoper. Direct Design, dat sinds enige tijd tuinmeubelen verkoopt op Bol.com, is een andere speler op de Nederlandse online meubelmarkt, waarop ook het Duitse Home24 sinds een klein jaar actief is.

Platforms
Met Levaleva.nl en Micatuca.nl zijn sinds enkele maanden verkoopplatforms voor fysieke woonwinkels op de markt gebracht. Ook Sanoma Media wil met zijn participatie in SB Commerce fysieke woonwinkeliers helpen bij online meubelverkoop. Woononline biedt online retailers sinds kort juist de optie om hun aanbod offline te etaleren.

Mobiel
Afgelopen najaar lanceerde Ikea een niet-transactionele mobiele site en app voor de Nederlandse markt. Gelet op de gecommuniceerde ambitie zal mobiel kopen op termijn ook tot de mogelijkheden gaan behoren.