Macintosh Retail Group, eigenaar van onder meer Scapino, Manfield en Invito, wist afgelopen jaar goed te profiteren van de gestegen online uitgaven aan schoenen. Mede daardoor kwam de online omzetgroei boven de 50 procent uit.
Dat blijkt uit de jaarcijfers die Macintosh, de nummer 56 van de Twinkle100, vanochtend heeft gepubliceerd. De ‘rendabele online omzet’ in het afgelopen jaar kwam uit op 39,3 miljoen euro, waarvan het leeuwendeel uit fashion (lees: schoenen). Vergeleken met Macintosh’ totale jaaromzet van 893,2 miljoen euro (2,1 procent groei), zijn de online inkomsten nog altijd relatief gering; het web tekent voor 4,4 procent van alles sales.
Groei op drukke markt
Over zijn e-commerce ontwikkeling op de drukke schoenenmarkt schrijft Macintosh in een toelichting: ‘Online konden alle schoenenformules in alle markten een sterke prestatie neerzetten. In Nederland bedroeg de online omzetgroei 32,4%, in de BeLux 98,1% en in het Verenigd Koninkrijk 97,5%.’
‘Strategie succesvol’
Macintosh relateert het online succes aan zijn strategie om de klant van dienst te zijn via alle beschikbare online en offline kanalen en op alle koopmomenten. Uit het cijferbericht (pdf): ‘ Uit het feit dat onze schoenenformules in alle markten online een sterke prestatie hebben neergezet met duidelijke groeicijfers, blijkt dat we daarmee succesvol zijn.’
Intreza.nl
Exponent van de ingezette koers is Intreza.nl, een open retailnetwerk dat Macintosh afgelopen zomer introduceerde. Het wil zoveel mogelijk online aanbod verzamelen en schoenen laten oppikken en retourneren bij zogenoemde Intreza Shoepoints. Behalve afhaalpunten zijn dat ook bestelpunten in het model van Macintosh.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Ruim de helft meer online omzet voor Macintosh
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.