Twinkle | Digital Commerce

GfK: online kledingverkopen groeien niet meer

2017-11-08
468305
  • 1:25

Nederlanders hebben het afgelopen jaar minder uitgegeven aan mode en aan schoenen. Van het overgebleven modebudget werd meer online besteed, maar de groei is niet meer zo groot als voorheen.


Dat blijkt uit cijfers van GfK Consumer Experiences. De totale uitgaven aan bovenmode, ondermode (ofwel bodyfashion) en schoenen daalden het afgelopen jaar met respectievelijk 7, 4 en 2 procent ten opzichte van 2011. ‘Het jaar 2012 was voor de mode retailers een jaar van overleven, herpositioneren en met name het vizier richten op cross channel retailing’, rapporteert Gino Thuij namens het onderzoeksbureau. ‘Wat in elk geval vast staat, is dat de online groei van fashion de daling van het offline kanaal bij lange na niet heeft weten te compenseren.’

Online omzetaandeel
De online omzet in de categorie bovenmode groeide afgelopen jaar met 6 procent, het online omzetaandeel tot 9,6 procent. In de categorie ondermode bleef het online omzetaandeel stabiel op 12 procent, wat bij een algemene omzetmin van 4 procent neerkomt op minder inkomsten voor webverkopers. GfK meldde in augustus al dat online kledingverkopers niet ontkomen aan de mineurstemming in de modebranche.

Schoenen
Online schoenverkopers boekten afgelopen jaar een fors hogere omzet; volgens GfK groeide het online omzetaandeel met 23 procent, om uit te komen op 11 procent, terwijl de algehele uitgaven aan schoenen ‘slechts’ met 2 procent afnamen. Het zijn overigens vooral pure players als Zalando die steeds meer omzet in de branche naar zich toetrekken.

CBW-Mitex
De cijfers van GfK liggen in lijn met die van CBW-Mitex, waarvan alleen fysieke winkeliers lid zijn. Aangesloten kledingwinkels zagen hun omzet met 6 procent dalen, schoenenzaken moesten het doen met 4,3 procent omzetdaling volgens de branchevereniging.