Twinkle | Digital Commerce

Storingspagina voor iDeal in de maak

2017-05-27
180101
  • 1:06

Thuiswinkel.org wil dat webshoppers voortaan duidelijk te zien krijgen wat er aan de hand is bij iDeal-storingen. De belangenvereniging is daarover in gesprek met banken die zijn aangesloten bij de door Currence beheerde betaalmethode.

Door verschillende grote storingen bij met name ING en recent nog de Rabobank was iDeal dit jaar op belangrijke momenten onbeschikbaar, waardoor webwinkeliers mogelijk miljoenen euro’s aan inkomsten zijn misgelopen. Het is belangenvereniging Thuiswinkel.org een doorn in het oog. Directeur Wijnand Jongen noemde de onbeschikbaarheid begin dit jaar onacceptabel; zij liep volgens hem ‘de spuigaten uit’.

Relatie
De relatie tussen de belangenvereniging en de banken is inmiddels verbeterd, aldus beleidsadviseur Paul Alfing namens Thuiswinkel.org tegen Webwereld. Hij wordt direct geïnformeerd bij storingen, waarvan hij leden vervolgens op de hoogte kan stellen. Los daarvan heeft een aantal webwinkeliers met iDeal-status.nl een openbare notificatieservice in het leven geroepen.

Storingspagina
Volgens Thuiswinkel.org is het ook van belang dat webshoppers inzicht krijgen in de achtergronden van iDeal-storingen. Daarom wordt gebouwd aan een storingspagina. Alfing: ‘Bij verbindingsproblemen ziet men momenteel alleen dát er een storing is, zonder inzage wat er aan de hand is. Wij werken nu samen met banken aan directe informatie op het scherm van de gebruiker.’