Twinkle | Digital Commerce

iDeal-storing Rabobank na vijf dagen hersteld

2017-05-27
180101

Vijf dagen op rij heeft de Rabobank - en daardoor ook webwinkeliers en -shoppers - last gehad van een storing met iDeal. Sinds vanmorgen is de storing hersteld: ‘Het betalen met #iDeal voor klanten van #Rabobank verloopt weer zonder problemen’, twittert iDeal-status.nl.

Woordvoerder van de Rabobank Kees Nanninga schreef eerder deze week in een e-mail aan Webwereld dat de dienst last had van ‘performanceproblemen’, waardoor de beschikbaarheid van iDeal circa 80 procent was. Sommige consumenten konden sinds afgelopen vrijdag helemaal niet afrekenen via iDeal en kregen een foutmelding. In andere gevallen werd er wel geld van de rekening afgeschreven, maar werd de transactie vervolgens afgebroken waardoor de webwinkelier het geld niet ontving. Het advies van de Rabobank was dan ook om het nogmaals te proberen als het de eerste keer niet lukte. 'Het is dan wel verstandig om voor de zekerheid (via internetbankieren) te checken of het geld niet toch al betaald is.’

Eerdere storingen

Het is niet de eerste keer dat de Rabobank last heeft van een storing met het populairste online betaalsysteem. Begin vorig jaar was het ook al goed raak, toen Rabobank met een storing kampte die er een dag later voor zorgde dat heel iDeal werd platgelegd. Maar ook recenter, zoals afgelopen september, was internetbankieren via zowel de computer als via de smartphone onbereikbaar en eind oktober viel het hele internetbetaalverkeer via Rabobank tijdelijk stil.

Garanties

Ook andere banken stoeiden de afgelopen tijd met deze problemen. Zo hadden SNS, ASN en Regiobank eind oktober en begin deze week last van iDeal-storingen. Een grote bron van ergernis onder consumenten en webwinkeliers, schrijft de Telegraaf vandaag. Banken voeden die ergernis nog eens door slechte informatievoorziening tijdens storingen in het betaalsysteem, volgens webshophouders. De online retailers willen garanties van de banken over een storingvrije iDeal.

Schadevergoeding

Begin dit jaar konden zakelijke ING-klanten die schade ondervonden van de onbeschikbaarheid van iDeal destijds een claim indienen bij de bank. Zo mislukten bijvoorbeeld op maandag 23 januari 49 procent meer transacties dan op een andere maandag. Of de Rabobank ook een schadevergoeding biedt aan zakelijke klanten voor de afgelopen vijf dagen is (nog) niet bekend.

Bron: Webwereld.nl/Telegraaf.nl