Twinkle | Digital Commerce

‘Sleutel voor toekomst Unic bij klanten’

2017-05-27
180101
  • 2:06

Curator Marinus Pannevis inventariseert mogelijkheden voor een doorstart van Unic BV. ‘De sleutel ligt in handen van de opdrachtgevers’, zegt hij. ‘Een doorstart onder het voormalige management is de weg van de minste weerstand, maar dan moet daar wel vertrouwen in zijn.’

Unic BV, de Nederlandse tak van de Zwitserse Unic Group, ging vorige week failliet (vonnis in pdf). De e-business provider, een belangrijke implementatiepartner van softwareleverancier Hybris in Nederland, had daar zelf het verzoek toe gedaan.

Curator aan zet
In een verklaring over de financiële problemen schreef het management van Unic dat het zelf een technische herstructurering zou uitvoeren en het bedrijf opnieuw zou lanceren. Maar curator Pannevis, werkzaam bij advocatenkantoor DLA Piper, is nu aan zet. Hij zegt tegen Twinkle: ‘Een faillissement duidt erop dat de continuïteit van de onderneming op de langere termijn niet kan worden gewaarborgd.’ Waarmee hij aangeeft dat het klantportfolio van het ‘oude’ Unic hoe dan ook zal slinken.

Veel belangstelling
Pannevis zegt dat er veel belangstelling is van partijen om (delen van) de Unic-activiteiten over te nemen. ‘Onder de geïnteresseerden bevinden zich zowel andere partners van Hybris in de Benelux, als partijen die hopen een toekomst met Hybris op te kunnen bouwen. Het management van Unic is zo bezien één van de gegadigden en uiteraard hebben zij een voorsprong in tijd en kennis. Maar er is zeker nog geen witte rook voor een doorstart door het management. De sleutel ligt in handen van de klanten en daar heb ik nog niet uitputtend mee gesproken. Het gaat in totaal om zo'n twintig projecten.’

Vijftig banen opgezegd
Pannevis heeft zich allereerst gestort op de continuïteit van de bedrijfsvoering, die volgens de curator nog tot eind deze maand kan worden gegarandeerd voor klanten. Het personeel is een tweede belangrijke zorg geweest. ‘Per 1 januari is voor het complete personeel, circa vijftig mensen, de baan opgezegd. Zij ontvangen vanaf dat moment WW, als ze dan nog geen andere baan hebben gevonden. Ze hebben bovendien recht op het achterstallige loon van november en op de vergoeding van overige kosten in het afgelopen jaar. Uiteraard zijn veel medewerkers zich aan het oriënteren op ander werk.’

Oorzaken
Pannevis verwacht pas over een aantal weken toe te komen aan de vraag waarom Unic BV in financiële problemen is gekomen. Het bedrijf, met klanten als Beter Bed, de Bijenkorf en Kleertjes.com, weet de malaise zelf aan het niet of laat doorkomen van verwachte opdrachten, het verlies van een belangrijke klant en de verslechtering van de economische omstandigheden in Nederland.