Thuiswinkel.org pleitte begin dit jaar voor het afsluiten van prestatiecontracten met banken die iDeal aanbieden. Volgens beleidsadviseur Paul Alfing liggen er nog geen concrete toezeggingen. ‘We zijn in gesprek met de banken.’
De regelmatige onbeschikbaarheid van iDeal is Thuiswinkel.org een doorn in het oog; door storingen bij banken lopen webwinkeliers mogelijk vele miljoenen aan omzet mis. Begin dit jaar noemde directeur Wijnand Jongen de situatie onacceptabel, na de vierde storing bij ING in korte tijd. ‘Het loopt inmiddels de spuigaten uit.’
Pleidooi
Currence, dat iDeal voor de banken beheert, laat bij veel storingen weten machteloos te staan, omdat een probleem zich bij (het internetbankieren van) een van de aangesloten banken voordoet. Daarom hield Thuiswinkel.org begin dit jaar een pleidooi voor prestatiecontracten met de banken.
Convenant
Daarvan is er nog geen gesloten, aldus beleidsadviseur Alfing: ‘We zijn nog altijd een groot voorstander van contracten, want elke storing is er één teveel. Maar toezeggingen liggen er nog niet. We zijn dit jaar wel in gesprek geweest met de banken en dat blijven we ook, maar het vergt de nodige tijd om tot een convenant te komen.’
Ondergrens
Thuiswinkel.org wil dat de banken een bepaalde ondergrens van beschikbaarheid garanderen en dat webwinkeliers schadeloos worden gesteld als de beschikbaarheid daaronder blijft. Op welke ondergrens Thuiswinkel.org inzet kan Alfing niet kwijt: ‘Laat ik zeggen dat we snel tot concrete afspraken hopen te komen. Daarbij helpt het dat onze relaties met banken de afgelopen tijd zijn verbeterd.’
Storingspagina
Thuiswinkel.org werkt met de banken onder andere aan een storingspagina voor iDeal. Webshoppers moeten daarop informatie kunnen vinden over de technische achtergronden van storingen.
Ik begrijp dat het moeilijk is vast te stellen hoeveel omzet een webshop potentieel heeft misgelopen als er één bank uit ligt met zijn dienstverlening. Echter een weekje geen kosten op het moment dat er een bank een dag uitligt lijkt me op zijn minst wel redelijk. De banken kunnen hun kosten mooi onderling verrekenen.
Dus als er een dag een kleine iDEAL bank niet beschikbaar is zouden een week lang alle transacties gratis moeten zijn? Lijjkt me niet veel kans maken.
Verder lijkt het me buitengewoon ingewikkeld om tienduizenden bedrijven die iDEAL op hun site accepteren te laten compenseren voor onbeschikbaarheid van een van de consumentbanken via de bank van de verkoper en of payment service provider waarmee een relatie wordt onderhouden. De kosten van zo'n compensatie overstijgen volgens mij al snel de werkelijk geleden schade en zal door banken uiteindelijk verrekend gaan worden in hogere iDEAL tarieven. Daarom zijn waarschijnlijk centrale financiele oplopende sancties veel beter. Die kunnen door de toezichthouder rechtstreeks bij de betreffende bank in rekening gebracht worden als er sprake is van een buitensporige onbeschikbaarheid.