Modeveiling.nl is vanochtend begonnen met veilen. De site van C&A-directeur Frans ten Berge en zijn partner styliste Dyanne Beekman biedt winkeliers een kanaal om overtollige voorraad te slijten. Retourneren en ruilen mag niet.
Wie zich inschrijft op Modeveiling.nl kan onder meer bieden op kledingsstukken van Hugo Boss, Levi’s, Dior, Chanel en Stella McCartney. Bij de start van een opbodveiling bedraagt de prijs 10 procent van de adviesprijs. De hoogste bieder betaalt 4,95 euro aan veilingkosten bovenop zijn bod, verzendkosten worden niet in rekening gebracht.
Retouren
In de voorwaarden van Modeveiling.nl staat dat producten niet kunnen worden geretourneerd (FAQ). Volgens juriste Maaike Lassche van ICTRecht is de bepaling toegestaan, zij het niet lang meer: ‘In de Wet Koop op afstand staat dat veilingen mogen worden uitgesloten van het herroepingsrecht (artikel 46b, lid 2, sub B). In dit deel van de wet is nog geen rekening gehouden met de online veilingen zoals we die nu kennen. De nieuwe Europese richtlijn consumentenrechten, die in december 2013 in onze wet moet zijn geïmplementeerd, maakt een einde aan deze uitzondering. Vanaf dan moeten bieders een reële mogelijkheid hebben een veiling fysiek bij te wonen, anders gelden de bekende retourregels.’
Restvoorraden
De bieders op Modeveiling.nl kunnen niet zien welke winkelier een bepaald item ter beschikking heeft gesteld voor de veiling. Zo kunnen moderetailers, die volgens een nieuw rapport van ING Economisch Bureau een ’storm hebben te trotseren’, anoniem van hun restvoorraden afkomen. Ze betalen Modeveiling.nl volgens FashionUnited 90 cent per geveild kledingstuk.
Vault79
Ten Berge, commercieel directeur van C&A in Duitsland en directeur van Modeveiling.nl BV, en Wehkamp.nl-styliste Beekman presenteren hun concept als de ‘eerste Europese modeveilingsite’, maar met Vault79 is er in ieder geval al een voorganger van eigen bodem.
Erg leuk initiatief waar denk ik veel interesse voor zal zijn, zowel van winkeliers als van consumenten. Ik vindt als e-commerce specialist de uitvoering van de webshop echter wel erg primitief en daar zou nog veel verbeterd kunen worden om het concept daadwerkelijk succesvol te maken. De grafische opmaak spreekt niet aan en is niet te vergelijken met de huidige professionele webshops. Bovendien vind ik de navigatie door de website erg primitief en mis ik zoekfilters op bijvoorbeeld maat, merk en kleur. ALs ik nu een spijkerbroek zoek van Diesel maat 32, hoe vind ik die dan in deze webshop?
Ik ben het eens met Mack dat de gebruiksvriendelijkheid van de site te wensen over laat. Bij biedingen krijg je ook geen melding waar een artikel voor verkocht is als je zelf de "veiling" niet wint. Slechts een aantal van de artikelen komen voorbij op de homepage met het eindbod. Dat maakt het wat onbetrouwbaar ogend voor mij persoonlijk. Wellicht de "kinderziekten" bij aanvang.
Vind het idee erg leuk maar....erg beperkt ook voor vrouwen boven de 40jr en wat erop staat is vaak S of M.
Omdat je niks retour kunt sturen moet er duidelijk vermeld worden of iets ruim/ strak/ iets wat los of kort valt !!!!
Het zou goed kunnen werken, maar ik mits toch het beetje meer....
Dit gaat niet werken jongens! Inderdaad ten eerste al vanwege het recht van retour dat juridisch niet uitgesloten kan worden. En ten tweede omdat kleding per definitie veel retouren oplevert. Heb stage gelopen bij een dagaanbieder die veel kleding verkoopt (zal de naam hier niet noemen) en ik kan u zeggen, de retourpercentages zijn soms wel rond de 50%. De eigenaren zitten soms letterlijk met tranen in de ogen! Denk je een mooie sale te draaien, krijg je de helft terug!! Als je de klanten dit recht van retour ontzegt, zijn ze niet tevreden en komen ze niet meer terug. Mission failed!