Truus.nl staakt zijn activiteiten, laat het bedrijf vanmiddag weten. Het ontbreekt de websupermarkt aan het benodigde geld om verder te kunnen groeien. De rechtbank in Rotterdam heeft vanochtend faillissement uitgesproken.
'Vanaf vandaag zal Truus.nl haar activiteiten staken', schrijft het bedrijf in een bericht dat onder andere te lezen is op Facebook. 'In de afgelopen 2 jaar is er door het team van Truus.nl keihard en met veel passie en toewijding gewerkt aan het opbouwen van een organisatie die in de voorhoede van de ontwikkeling van het Nederlandse online food retail landschap heeft meegespeeld.'
Partijen niet klaar
Truus.nl geeft te kennen dat met een groot aantal partijen is gesproken over vervolgfinanciering. Het bedrijf constateert: 'Helaas is gebleken dat mede gezien de uitdagende marktomstandigheden partijen er niet klaar voor zijn om een nieuwkomer als Truus.nl tot wasdom te laten komen.'
Concurrent van Albert Heijn
Truus.nl werd eind 2010 gelanceerd door drie jonge ondernemers uit Rotterdam. Met de websupermarkt wilden zij de concurrentie aangaan met Albert Heijn op de markt voor huishoudelijke en verzorgingsproducten. Directeuren Christian van Someren, Olivier Prakken en Martijn Overgaag zagen ruimte om binnen een jaar een nummer 2 positie in te nemen achter AH.
100 miljoen omzet
In een coverinterview met Twinkle zei Van Someren vorige zomer dat een omzet van 100 miljoen euro in 2015 haalbaar moest zijn. De algemeen directeur stelde dat gevestigde retailconcerns als Ahold (Albert Heijn) en AS Watson (Kruidvat) veel ruimte lieten liggen op de Nederlandse online markt.
Fabrikanten
Truus.nl wist gevestigde fabrikanten aan zich te binden, waaronder Procter & Gamble, Reckitt Benckiser en Beiersdorf (alle merken). Het 'volledig assortiment A-merken' werd dan ook als een van de voordelen gepresenteerd aan de klant:
Bundelvoordeel
Met Unilever, Philips en Google werd begin dit jaar bundelvoordeel geïntroduceerd. 'Wij kunnen allerlei kortingscombinaties bieden en er zo voor zorgen dat bezoekers meer tegelijk aanschaffen’, motiveerde Van Someren dit unique selling point. ‘In de fysieke retail krijg je combipakketten op deze schaal niet voor elkaar.'
Food
Maar Van Someren en compagnons zagen ook hoe achtereenvolgens Wehkamp.nl en Bol.com zich nadrukkelijker gingen mengen op hun markt. In maart gaf Van Someren te kennen uit te willen breiden met food, om van Truus.nl een volwaardige websupermarkt te maken. ‘We realiseren ons dat we daarmee een behoorlijke complexiteit aan ons model toevoegen.’
Smaak.nl en Ocado
Truus.nl is niet de enige pure player die de concurrentieslag met supermarktketens heeft moeten opgeven. Ook Smaak.nl, een initiatief van de Newco Food Group, ging dit voorjaar kopje onder omdat geen externe financiers werden gevonden. Vanochtend nog schreef Twinkle dat de Britse websupermarkt Ocado in zwaar weer verkeert.
'Helaas is gebleken dat mede gezien de uitdagende marktomstandigheden partijen er niet klaar voor zijn om een nieuwkomer als Truus.nl tot wasdom te laten komen.'
Of de website was niet goed genoeg.... Ik keek net even en zag door alle drukte door de bomen het bos niet meer. Dus of het alleen aan de marktomstandigheden lag....
mensen, het logo alleen al. Daarnaast kun geen websuper beginnen als je vooraf geen lopende distributie/warehouse op poten hebt. Laat het gewoon aan de jumbo´s, ah´s, sligro´s van deze wereld over, ieder ander gaat kopje onder en trekt het niet. Een AH kan opstart verliezen lijden, jij niet met je vreemde kapitaal. Geloof me, ik weet wat er voor nodig is bij AH, heb er gewerkt namelijk. Food is online één van de meest complexe businesses.
Truus was ook gewoonweg te duur. Voor een simpele fles wasmiddel vroeg men ruim 3-4 euro meer als in de plaatselijke winkel.
Er staan wel erg veel vacatures open voor een bedrijf dat waarschijnlijk al tijden lang verliesgevend was. Als je geen bedrijf als Rocket Internet achter je hebt staan, dan moet je simpelweg de kosten in de hand houden om de lastige beginfase te overleven; het lijkt erop alsof die basisregel in dit geval met voeten getreden is.
Deze site doet me echt pijn aan mijn ogen! Moeilijk om je op de tekst te concentreren...
Eén van de oprichters is al in een vroeg stadium afgezwaaid begreep ik, die zag waarschijnlijk al dat het niet ging werken. De toch al kleine marges gingen ongetwijfeld volledig op aan de hoge kosten van fulfilment en verzending. @Rudy, je hebt helemaal gelijk, al vind ik wel dat je nu een beetje zout in de wonden strooit. Christiaan en consorten zullen het nu toch al niet gemakkelijk hebben. Een faillisement is nooit leuk, en wie gaat er daarna nog met je in zee?
Dit is toch wel verrassend nieuws voor ons. In de drogisterijmarkt werd veel gesproken over het concept van Truus. Maar ook nu weer blijkt dat het voor nieuwe toetreders steeds moeilijker wordt om een markt te veroveren. Voorsprong in tijd en kunde blijkt beslissend te zijn.
Zelf zijn we met www.drogisterij.net begonnen in 1999. Dat is bijna 13 jaar geleden. In die tijd hebben we veel leergeld betaald waar we nu de vruchten van plukken. En je hebt nu eenmaal schaalgrootte nodig om rendabel te zijn. En dat is ons ook gelukt.
We wensen de mensen van Truus.nl sterkte in deze moeilijke tijd!