Macintosh, onder andere eigenaar van Scapino, Manfield en Dolcis, bouwt met Intreza aan een open retailnetwerk. Het wil zoveel mogelijk online aanbod verzamelen en schoenen laten oppikken en retourneren bij Intreza Shoepoints. Behalve afhaalpunten worden dat ook bestelpunten.
Dat zegt Eric Coorens tegen Twinkle. Hij is Chief Operating Officer van Macintosh Retail Group, de grootste schoenverkoper van de Benelux. De online omzetontwikkeling van 70 procent in de categorie fashion (tot 11,3 miljoen euro in het eerste halfjaar) vormde een positieve uitzondering op de matige cijfers die het concern gisteren presenteerde (pdf).
Intreza Shoepoints
Om de groeiende concurrentie op de schoenenmarkt het hoofd te bieden, opende Macintosh vorig jaar de site Intreza.nl, waarop ook schoenen van andere merken en ketens te koop zijn. Volgende week worden de eerste Intreza Shoepoints geopend op de vloer van de formules van Macintosh. Bij de aankondiging van het afhaalnetwerk maakte Macintosh deze week al duidelijk dat ook andere, concurrerende winkelketens onderdak kunnen bieden aan zo’n Shoepoint. Behalve afhalen en retourneren moeten consumenten er straks ook online kunnen bestellen.
Schermen, zuilen of iPads
Macintosch, zo laat Coorens weten, deed al enige ervaring op met online bestelopties in zijn fysieke winkels. ‘Elk filiaal van Scapino herbergt een shop-in-shop van AktieSport. Op een scherm kunnen klanten daar het hele assortiment van AktieSport online bestellen, met behulp van winkelpersoneel. Bij Dolcis lopen nu tests om de long tail te ontsluiten. We zijn er nog niet uit of bestelzuilen of iPads daarvoor de norm zullen worden.’
Category killer
Duidelijk is wel dat Macintosch het hele aanbod van Intreza, dus ook dat van concurrenten op het platform, wil ontsluiten bij de Intreza Shoepoints. In theorie is het mogelijk dat een klant een bestelling doet bij Zalando op Intreza.nl, terwijl hij zich bevindt op een Intreza Shoepoint in een filiaal van V&D. Macintosh houdt dan niets over aan de verkoop, ook geen mogelijkheid tot cross- en up-selling. Coorens: ‘Wij kunnen als retailer wel beslissen wat goed is voor de klant, maar het is de klant die bepaalt wat hij koopt en waar. Zaak is de klant aan je gebonden te houden. We zien Intreza als potentiële category killer in schoenen, de one stop shop. Het aanbod kan ons niet groot genoeg zijn. Ons streven is ontzettend goed te worden in het navigeren binnen dat enorme aanbod. We willen graag de regie voeren in de keten.’
Voorwaarden
Coorens vertelt dat het open systeem waar Macintosh aan bouwt grote investeringen vergt. Straks moeten de Intreza Shoepoints duidelijk visueel te herkennen zijn bij de Nederlandse shopper. ‘Het is ook nodig dat we de voorwaarden van alle betrokken partijen harmoniseren, anders dan snapt de klant het niet meer. Daar worstelen we nog wel mee’, erkent Coorens.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
‘Intreza moet category killer worden in schoenen’
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.