Amazon incasseert miljarden dollars per jaar voor andere retailers die verkopen op zijn platform. Behalve commissie houdt Amazon nog iets anders over aan third party sellers: kennis. Het bedrijf zou goed verkopende producten van derden in het eigenassortiment opnemen.
Bol.com maakt het sinds gisteren makkelijker voor andere professionele partijen om te verkopen op zijn platform. Winkeliers (met of zonder webwinkel), andere bedrijven, verenigingen en instellingen kunnen meeliften op het bereik van de nummer 2 van de Twinkle100. Ze moeten zich wel aan bepaalde spelregels houden en behalve een vaste ook een variabele commissie (van 8 tot 20 procent) afdragen.
Amazon naar Nederland
Het besluit van Bol.com zou goed te maken kunnen hebben met de verwachte maar onbevestigde entree van Amazon in Nederland, merkt MarketingFacts op. De Ahold-dochter zou zich willen profileren als verkoopplatform voor ondernemend Nederland, vóór de grootste online retailer ter wereld dat hier doet.
Marketplace als laboratorium
In eigen land heeft Amazon te maken met klachten van third party sellers, blijkt uit een artikel van The Wall Street Journal. Volgens de kritiek peilt Amazon welke producten van andere verkopers goed lopen, om ze vervolgens zelf te gaan verkopen. De marketplace als laboratorium dus. Met zijn inkoopvolume is Amazon de kleinere verkoper prijstechnisch al snel de baas. Bovendien kan Amazon het eigen aanbod naar eigen believen highlighten.
Ingewikkelde relatie
The Wall Street Journal sprak verschillende ondernemers over hun ingewikkelde relatie met Amazon. Het bedrijf heeft een ongeëvenaard bereik van 85 miljoen unieke bezoekers per maand, veel meer dan welke concurrent ook. Niet minder dan twee miljoen derde partijen liften daarop mee. Amazon zegt dat online retailers hun omzet gemiddeld met 50 procent zien stijgen als ze het platform gebruiken (commissie tussen de 6 en 25 procent). Maar een weg terug is er niet meer, ondervond Thomas Frenchu van Tabcom LLC, eigenaar van onder ander Dog.com en Garden.com: ‘Je kunt niet anders dan zaken doen met ze. Je moet gewoon op hun site staan, maar daarnaast moeten we iedere dag weer harder vechten om de concurrentie met Amazon aan te kunnen.’
Dat is toch ook de reden dat grote retailers als Buy.com zijn gestopt met verkopen via Amazon? Macy's gaf een andere reden op en Gap heeft niets gezegd (aldus jullie bericht van februari 2011), maar het is wel een voor de hand liggende reden.
Fijne "partner"