Blokker Holding zag de online omzet in zijn laatste boekjaar groeien tot 52 miljoen euro. In het recent gepubliceerde jaarverslag geeft Blokker hoog op van de afhaalmogelijkheden voor steeds meer formules. Ook wijst het concern bij herhaling op de goede omzetten uit web only artikelen.
Blokker Holding liet eerder al weten dat de webomzet over het boekjaar (februari 2011 tot en met januari 2012) op een recordbedrag van 52 miljoen euro uitkwam. ‘Daar was wel een enorme inspanning voor nodig, variërend van marketing tot en met logistiek. Maar het is gelukt’, aldus voorzitter Roland Palmer namens de raad van bestuur in het jaarverslag. Hoe hoog de online omzet in het boekjaar ervoor was, laat het concern onvermeld.
Blokker
Blokker Holding communiceerde eerder dit jaar al wel dat de online omzet van vlaggenschip Blokker in een jaar tijd verdubbelde. In het jaarverslag wijst het concern expliciet op het pure online assortiment en de optie tot afhalen in ruim zeshonderd winkels. ‘De omzet via de webshop blijft zich gedurende de eerste maanden van het nieuwe jaar onverminderd positief ontwikkelen’, constateert het concern over Blokker.nl.
Marskramer
Blokker Holding zag zijn totale omzet in het afgelopen boekjaar iets (met 1 procent) en zijn winst flink (met 19 procent) afnemen. De online prestaties steken ook bij andere Blokker-formules positief af bij de ‘fysieke prestaties’. Zo staat over de webwinkel van Markskramer te lezen in het jaarverslag. ‘De voor 2011 via dat afzetkanaal geprognosticeerde omzet is ruimschoots gehaald. Vooral de web only-artikelen, die ook via de folders werden gecommuniceerd, hebben goed gescoord.’
Bart Smit, E-Plaza, Tuincentrum Overvecht, Intertoys
Blokker Holding rapporteert ook goede online omzetresultaten voor winkelketens Bart Smit (‘zeer sterk gestegen, ondanks de zwaardere online concurrentie en de dalende multimediamarkt’), E-Plaza (‘webshop groeide tegen totale gamingmarkt in’) en Tuincentrum Overvecht (‘de in 2011 overgenomen webshop Diervoordeel.nl droeg aan deze ontwikkeling bij’). Blokker zal investeren in de verdere ontwikkeling van cross-channel activiteiten voor deze en andere ketens als Intertoys, dat wacht op omzetherstel: ‘De omzet via de webshop zal worden gestimuleerd.’
Omzetaandeel nog gering
Al met al haalde Blokker Holding afgelopen jaar nog slechts een kleine 2 procent van zijn totale omzet (2.730 miljoen euro) uit het online kanaal. Dat omzetaandeel moet en zal de komende jaren flink groeien.
U vindt het jaarverslag van Blokker Holding hier (pdf).
Ik snap niet waarom Blokker zo positief praat en vertelt dat ze aan het investeren zijn in 'crosschannel-activiteiten'. Weten ze uberhaubt wel wat een crosschannel-activiteit is?
De internet en mobile trend groeit en bloeit, maar als ik met mijn mobiele telefoon naar de website van Blokker, Intertoys en Bart Smit ga zie ik dat de website niet mobile geoptimaliseerd is. Laat staan synergie bereiken met de 3 relevante factoren van crosschanneling: offline, online en mobile.
Alsof dit niet erg is melden ze ook nog vol blijschap dat de webonly aanbiedingen het goed doen. Ik wordt als klantzijnde van een winkel naar de website gestuurd, omdat het product alleen online beschikbaar is. Nou, leuk dat online Intertoys van offline intertoys kannibaliseert! Of zit ik in de verkeerde winkel?