Newco Food Retail, de onderneming achter online supermarkt Smaak.nl en achter distributeur De Versbezorger, verkeert sinds kort in financiële problemen. Het bedrijf wijdt de problemen aan de overname van Bol.com door Ahold.
Newco Food Retail zag een tweede financieringsronde van circa 7 miljoen euro op het laatste moment afketsen. Het bedrijf verklaart: ‘De financiering was begin februari met een investeerder overeengekomen onder voorbehoud van goedkeuring door de raad van commissarissen. Een eerste betaling was vooruitlopend hierop reeds ontvangen. De nieuwe marktsituatie als gevolg van de overname van Bol.com was aanleiding voor de beoogde investeerder om af te zien van de investering.’
Doek dreigt te vallen voor Smaak.nl
Door het afketsen van deze financiering is Newco Food Retail in geldproblemen gekomen. Ook is de continuïteit van de onderneming in gevaar. Ondanks het feit dat de business zich volgens Newco ‘met enige vertraging positief ontwikkelt’, zal bij het uitblijven van een nieuwe kapitaalinjectie het doek voor Smaak.nl op korte termijn vallen. Meer informatie over het concept van de websuper vindt u onder andere hier (Twinkle 2-2012), een eerder artikel over De Versbezorger hier.
Andere investeerders
Newco Food Retail, ook eigenaar van Culinaireversmarkt.nl, zoekt opnieuw contact met investeerders die eerder interesse hebben getoond en met andere partijen. Uit de verklaring: ‘Echter, gezien de korte tijd die beschikbaar is, bestaat er een serieus risico dat het niet zal lukken tijdig een financiering te realiseren.’
Risicoprofiel
‘De marktcondities zijn extreem uitdagend', stelt algemeen directeur Frank van Oirschot. 'Ik heb in twintig jaar ondernemerschap nog nooit zoveel complimenten gekregen over visie en strategie als voor deze onderneming. Helaas betekent dat in deze tijd blijkbaar niet dat er dan ook investeerders bereid zijn te investeren in een bedrijf met een meer dan gemiddeld risicoprofiel.'
uhm: "weit" moet denk ik "wijt" zijn?
@Robert: is zojuist bij herlezing aangepast.
Dat zou echt jammer zijn. Ik vind het een mmoi concept en begon er net in te komen!
Erg jammer. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nu pas voor het eerst van de site hoor. Ziet er goed en helder uit, ik ben wel enthousiast! Wel een interessante ontwikkeling, zien we online nu hetzelfde gebeuren als met stenen winkels? De grote boze megastores verdringen de kleinere?
Misschien kun je blijven bestaan, als je de niche opzoekt. Of in dit geval een andere 'megastore' ......een concurrent van AH niet geinteresseerd?
Wat jammer dat kleine, originele initiatieven het weer gaan afleggen tegen de groten. Ik zie het bij mijn eigen webshop gebeuren: merken waar ik een jaar geleden nog klanten mee trok, liggen ook bij de megawebwinkels, zoals bij wehkamp, na de inlijving van fonq. Dat merk je aan je omzet. Als je, als reactie daarop, alle bekende merken in je shop dan maar afstoot om je te blijven onderscheiden, wordt je niet meer gevonden op internet, want wie googlet er nou op een merk wat hij/zij nog niet kent?
Ik bestel zelf steeds bewuster bij kleine webshops, alleen al omdat ik de initiatieven en concepten een warm hart toedraag. De 'shopping experience' is daar ook nog eens veel leuker, omdat je bestelling met veel meer zorg en aandacht wordt behandeld en ingepakt.
Het lijkt erop dat ook het internet langzaam wordt overgenomen en beheerst gaat worden door ketens. Bol.com die babyspullen gaat verkopen, het moet niet gekker worden. Daar waren toch al webshops voor? Het is raar: iedereen klaagt over de eentonigheid in de stad. Het internet is next. Het is echter de consument die hier zelf aan mee'helpt', door hun geld uit te geven bij de grote ketens. Natuurlijk blijven er altijd wel klanten voor de kleine webshops net als voor de leuke kleine stenen winkels. En ja, ik weet het, het heet gewoon 'concurrentie' en ik moet niet zeuren. Maar toch blijf ik het eeuwig zonde vinden dat de ondernemers die nog wat variëteit in het aanbod brengen, steeds harder moeten knokken.
SMAAK.nl en MAXFoodmarket.nl zijn natuurlijk geen makkelijk te onthouden namen. Waarom niet gewoon Boodschappen.NU ?
Kleertjes.com is toch ook veel gemakkelijker te onhouden dan al die fantasienamen? Ik weet het, alleen aan fantasienamen (MERK met hoofdletters) leveren veel geld op voor onze relcameboys maar het internettijdperk geeft steeds minder om merknamen maar meer om gevonden te worden.
Nu heeft Selexyz godzijdank weer een bekende naam teruggekregen en hopelijk dringt het tot de grote bazen door dat ze niet moeten luisteren naar hun duur betaalde reclamejongens maar zelf eens moeten bedenken wat slim is. De toekomst is aan de generieke domeinnamen en dan niet van die hele lange zinnen maar kort en krachtig.
@Wil,
Wellicht omdat een .nu domeinnaam minder goed gewaardeerd wordt in zoekmachine Google dan een .nl domeinnaam?
Vroeger was het argument dat Google natuurlijk een .nl domeinnaam hoger zou waarderen. Het blijkt nu dat dat niet klopt.
Zoek maar op "vertalen engels" en bekijk de resultaten.
Google gaat met de tijd mee en dat betekent dat tenzij je GEOGRAFISCH iets in Nederland zoekt je net zo gemakkelijk een .com als een .nu domeinnaam kunt gebruiken. Kleertjes.com heb ik al genoemd en Gemeente.NU legt Reed Business geen windeieren!
@Wil,
Dat ben ik niet met je eens Wil. Een .nl adres wordt in de NL zoekmachine Google zeker beter gewaardeerd dan een .com adres. Dan moet je geen appels met peren vergelijken. Wanneer je twee dezelfde sites neemt, zelfde content, zelfde linkprofiel, zal de .nl voorrang krijgen in Google NL.
@Tim, Dan moet je wel met bewijs van je stelling komen! Wat plausible in jouw oren klinkt hoef dat nog niet te zijn. Ik laat duidelijk zien dat je wel degelijk heel goed bij Google kunt scoren met een .NU of een .com domein en jij vertelt een verhaal dat hoewel vaak verteld nooit bewezen wordt. Je denkt namelijk als een mens en niet als Google, een zoekmachine.
Er zijn veel te veel mensen die elkaar alleen maar na praten maar zelf geen onderzoek doen. Kom eens met je eigen onderzoek en voorbeelden.
@Wil,
.nu of .nl maakt weinig verschil denk ik. Een land extensie .nl krijgt in NL wel de voorkeur boven een .com (int) extensie. Zie bijv: http://www.seomoz.org/learn-seo/domain of http://www.highervisibility.com/blog/do-domain-extensions-really-matter-in-seo/
"The only type of extension that matters is a country code extensions (such as .us in the U.S). Country extensions will not rank as highly on search engines in foreign countries, so if your primary audience is overseas you may want to stay away from a .us extension. "
Geotargeting gericht is .nl (denk ik) beter in NL Google dan een .com adres.
Maar je hebt gelijk, de waarheid weet niemand. Het is meer mijn vermoeden.
Wel interessante discussie denk ik.
gr
Als enthousiaste klant van Smaak.nl zou ik het héél jammer vinden als ze het niet zouden redden. Door gezondheidsproblemen aan huis gebonden, kan ik nu toch goed en lekker eet-boodschappen doen. Appie wekt lang niet in heel Nederland, in mijn regio ook niet en mist bovendien allerlei leuks en goeds dat Smaak.nl wel heeft. Dat moet toch een kans kunnen krijgen?
Beste Arjan (redactie) en Robert, pas de tekst a.u.b. dan nog een keer aan. Het moet zijn "wijdt" . Het werkwoord luidt: wijden en het gaat hier om de derde persoon enkelvoud.
@John Krabbendam: je hebt gelijk. De tekst is aangepast.
Op 1 mei, vrij snel na de publiciteitsgolf over de financiële problemen, is het faillissement over Newco Food Retail uitgesproken. De directie laat slechts weten dat nog met 'verschillende partijen' wordt gesproken over een doorstart.
.com, .nl .net het maakt allemaal niet heel veel uit. Zolang de rest maar in orde is, het is ook lastig om te vergelijken.