Twinkle | Digital Commerce

De Versbezorger wil hap uit boodschappenbudget

2017-11-11
300179
  • 3:13

Eelco Simon begon een jaar geleden aan een nieuwe uitdaging. Hij verliet het toenmalige TNT Post om bij start-up Newco Food Retail een logistieke tak aan te sturen. De Versbezorger doet vooral veel zaken in het b2b-segment, maar bezorgt steeds vaker ook bij consumenten aan huis.

‘Wij kunnen webwinkeliers in verswaren opvangen in hun ambitie.’

Tekst: Arjan van Oosterhout

De afgelopen jaren zijn er verschillende webwinkels in verswaren opgericht, soms door delicatessenzaken, soms door (verzamelde) groenteboeren, soms door nieuwkomers op de markt. Een van die webwinkels is Culinaire Versmarkt. De shop is onderdeel van Newco Food Retail (zie kader), net als De Versbezorger.

Op dit moment vervoert De Versbezorger vooral gekoelde waar van leveranciers naar horecabedrijven en instellingen. Eelco Simon probeert partijen aan de vervoerder te binden die, zoals Culinaire Versmarkt, leveren aan consumenten. Volgens de directeur is de Nederlander op dit punt niet erg verwend: ‘Er zijn aanbieders die maaltijden vacuüm verpakken of in brievenbusverpakking proppen, maar een landelijke bezorger van gekoelde, verse waar in het b2c-segment was er nog niet. Nu rijden onze chauffeurs na de b2b-bestellingen eind van de middag nog wat consumentenorders weg, maar dat moet natuurlijk veel meer worden.’

Geloof
En dat kan ook, rekent Simon voor. Jaarlijks wordt er volgens hem voor 57 miljard euro aan food besteed in supermarkten, horeca en instellingen. Daarvan zou 5 procent naar de logistiek gaan, door Simon voor het gemak afgerond op 2,5 miljard euro. ‘Laat ons daar binnen vijf jaar een marktaandeel van 0,2 procent van pakken, dan kom je op een omzet van 50 tot 60 miljoen euro per jaar (b2b plus b2c, red.) en zit je op het niveau van Selektvracht. Het begint natuurlijk allemaal met het geloof dat mensen via internet eten gaan bestellen.’ De Versbezorger investeerde dit jaar in een nieuw it-systeem om de webhonger van consumenten straks te kunnen stillen. Het bedrijf bouwde eerst een zogeheten transport management system (tms). Daar werd een plansysteem aan gekoppeld, waar boordcomputers van chauffeurs mee in verbinding staan. Simon: ‘We kunnen klanten drie tijdvensters van twee uur bieden, waarbij we werken op basis van vraagsturing. We stellen de klant via e-mail, sms of voice (telefonische computerstem, red.) op de hoogte van de tijd van aankomst.’ Maar daarin zit hem de nieuwigheid niet, zegt ook Simon. ‘Waar we uniek in zijn, is dat klanten bij ons realtime de estimated time of arrival kunnen zien, dus de verwachte tijd van bezorging. En punt twee: consumenten zijn in staat om op de dag van bezorging hun wensen nog aan te passen. Ze kunnen bijvoorbeeld een andere tijd of een ander bezorgadres in de buurt opgeven.’

Boordcomputer

Door die mogelijkheid en door de wens om in te spelen op files, krijgen chauffeurs pas na de eerste consumentenlevering het adres voor de tweede. Op hun boordcomputer, waar ze ook mee kunnen bellen, draait een workflow management systeem, dat wordt aangestuurd door het genoemde tms. ‘Daar moeten ze aan wennen, net als aan het feit dat ze continu te volgen zijn’, erkent Simon.

Prijs
De premium gekoelde service van De Versbezorger heeft wel zijn prijs. ‘Waar PostNL achttien pakjes per uur aflevert, bezorgen wij er tussen de vier en zeven per uur bij consumenten. Als je bedenkt dat de salarissen van chauffeurs tekenen voor 60 tot 65 procent van alle kosten, kun je begrijpen dat de tarieven iets hoger liggen. Het heeft allemaal met “waarde-intensiteit” te maken, zoals Walther Ploos van Amstel (docent logistiek en blogger bij Twinkle, red.) dat noemt. Wij garanderen echt koel en echt vers.’ Geholpen door nieuwe b2c-klanten wil De Versbezorger, dat werkt met verschillende regionale subcontractors , zijn eigen wagenpark nog dit jaar uitbreiden van vijftien naar tachtig bezorgbusjes.

____________________

Newco Food Retail
De Versbezorger is de logistieke tak van Newco Food Retail. Het concern heeft ook een retailtak, waar de culinaire webwinkel Culinaire Versmarkt en de nieuwe websupermarkt Smaak.nl toebehoren. Ten slotte heeft Newco Food Retail nog een systeemtaak, waarmee het concern onder meer fulfilment voor food-bedrijven verzorgt.
____________________

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 7-2011.