Multichannelretail wordt vaak geassocieerd met kannibalisatie tussen de online en offline kanalen. Maar uit onderzoek van PwC en de Hogeschool van Amsterdam blijkt dat het merendeel van de multichannelspelers hier weinig tot geen last van heeft.
Zo geeft 50 procent van de respondenten uit het onderzoek aan dat de omzet in de fysieke winkels helemaal niet lijdt onder de webverkoop en 32 procent geeft aan dat er een beetje sprake is van kannibalisatie. 18 procent van de ondervraagden laat weten hier in grote mate last van te hebben.
‘Retailers blijken over het algemeen goed in staat om kannibalisatie om te zetten tot synergie’, laat Jesse Weltevreden, lector aan de Hogeschool van Amsterdam, in een persbericht weten. Uit het onderzoek blijkt dat retailers dit met name doen door te kiezen voor een afgestemd assortiment van online en offline, door het consumenten makkelijk te maken om van kanaal te switchen in verschillende fases van het koopproces en door online gerealiseerde omzet toe te kennen aan fysieke winkels.
Drijfveren
De belangrijkste motivaties onder retailers om een multichannelstrategie te starten zijn het verhogen van de verkoop (76 procent) en het vergroten van de klantenkring (66 procent), zo blijkt uit het onderzoek. De derde meest genoemde beweegreden voor retailers om een multichannelstrategie te voeren is om meer bezoekers naar de fysieke winkels te realiseren (55 procent) en 45 procent wil op deze manier zijn marktaandeel vergroten.
Uitdagingen
Tijdens het onderzoek werd tevens gevraagd naar de belangrijkste uitdagingen met betrekking tot multichannelretail voor het komende jaar. Search engine optimization blijkt de grootste uitdaging te zijn (68 procent), gevolgd door effectief gebruik van social media (45 procent) en het integreren van online en offline verkoopkanalen (39 procent). Bijna een kwart (24 procent) van de retailers ziet in uitbreiding naar het buitenland een uitdaging voor dit jaar en een gelijk aantal multichannelretailers worstelt met het productassortiment per verkoopkanaal. Interessant is dat slechts 21 procent van de retailers gericht is op integratie van klantinformatie in de verschillende kanalen. Het bewerkstelligen van up-to-date magazijninformatie in de verschillende kanalen behoort tot een van de minder grote uitdagingen (18 procent).
Het rapport
Het rapport ‘Selling to the Multi-channel Consumer’ is een onderzoek van PwC en de Hogeschool van Amsterdam. Voor dit onderzoek zijn 41 Nederlandse retailers ondervraagd die zowel online als offline actief zijn. Het volledige rapport vindt u hier.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
‘Helft multichannelspelers geen last van kannibalisatie’
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.