Twinkle | Digital Commerce

SEO-dokters behandelen Schoenen-winkel.nl

2017-05-27
180101
  • 4:20

De SEO-dokters van Twinkle geven u, door middel van SEO site-clinics, advies op het gebied van zoekmachineoptimalisatie. Meerdere webshops hebben zich gemeld voor controle. In dit artikel vindt u de adviezen voor Schoenen-winkel.nl.

Tekst: Eduard Blacquière, Corné Hoogendoorn, Martin Joosse en Dylan Mouthaan
 
De adviezen van de SEO-dokters zijn gericht op een specifieke webshop, maar de tips zijn doorgaans ook toepasbaar op andere sites. U kunt de aanbevelingen dus gebruiken voor uw eigen webshop.

Schoenen-winkel.nl
De verschillende categorieën op Schoenen-winkel.nl laten u gericht zoeken naar de juiste schoenen. Iedere categorie is gericht op één onderwerp, bijvoorbeeld Quick of Birkenstock. Als u deze categoriepagina’s bekijkt, ziet u naast de afbeeldingen en productnamen geen andere content.



Contentstrategie
Het is aan te raden om per pagina een onderwerp uit te kiezen en daarvoor content te creëren. Dit onderwerp moet u kiezen op basis van het zoekgedrag van uw doelgroep. Als u weet wat het zoekgedrag van uw doelgroep is, dan weet u ook voor welke onderwerpen u content moet maken.

Dit onderwerp moet u vervolgens op een aantal plaatsen in de paginacontent verwerken:

  • De title mist bij Schoenen-winkel.nl bijna altijd een duidelijke focus. De title van de pagina Schoenen-winkel.nl/gaastra kan bijvoorbeeld beter als volgt worden omschreven: Gaastra schoenen - Ruim assortiment dames en heren Gaastra schoenen. Hiermee is de focus duidelijk: Gaastra schoenen.
  • De description is op dit moment in veel gevallen leeg.
  • De url is in de meeste gevallen voldoende.
  • De <h1> (en <h2>) is in de meeste gevallen voldoende.
  • Qua tekst ontbreekt bij de categorieën content.
  • Bijna alle alt attributen van de afbeeldingen zijn leeg.

De description zorgt niet direct voor een betere positie in de organische resultaten, maar - met een duidelijk call-to-action - kunt u de gebruiker wel overhalen om op uw website te komen. Zorg in ieder geval dat uw content uniek is. Het kopiëren van content van andere websites (concurrenten, leveranciers etc.) is dus geen optie!

Spam
De pagina’s en links onder in de footer kunnen worden bestempeld als spam. Zo is er een link naar Schoenen-winkel.nl/replay-schoenen met daarop alleen content, terwijl er ook een pagina is die het aanbod Replay schoenen toont, namelijk Schoenen-winkel.nl/replay. Het advies is om deze pagina’s en footerlinks te verwijderen en te voorzien van een 301 redirect naar een andere relevante pagina. Let op: er staan ook twee links in naar de webbouwer. Die moeten ook worden verwijderd.

Techniek
Nu u weet welke content u moet schrijven, moet de techniek van de website zorgen dat deze content vindbaar is, op de juiste plaats komt te staan en dat de website snel genoeg is.

De leesbaarheid van de huidige content op Schoenen-winkel.nl is voldoende. Wel zijn er risico’s op duplicate content op categorieniveau. Dit wordt veroorzaakt door de mogelijkheid van het sorteren. De sorteermogelijkheid zorgt namelijk dat de content niet verandert, maar de url wel. Die content is dus via meerdere url’s bereikbaar wat de vindbaarheid niet bevordert.



Canonical tag
Om duplicate content bij sortering te voorkomen is implementatie van de canonical tag de oplossing. Deze tag dient u te plaatsen op elke variant van de originele pagina. Met deze tag vertelt u tegen zoekmachines wat het origineel van die pagina is en dat ze het origineel de meeste autoriteit moeten geven. Voorbeeld: onderstaande canonical tag plaatst u op alle url-varianten van http://schoenen-winkel.nl/esprit/ die ontstaan door de sorteermogelijkheid.

<link rel=”canonical” href=”http://schoenen-winkel.nl/esprit/” />

Autoriteit
Fashion is een zeer competitieve markt op Google. Zowel in AdWords als qua organische vindbaarheid. De pijler autoriteit bepaalt vaak voor een groot deel de vindbaarheid. Op de zoekopdracht damesschoenen staan websites als Zalando, Omoda en Dolcis in de top tien; behoorlijk stevige concurrentie. De autoriteit van de pagina’s ligt een stuk hoger dan die van Schoenen-winkel.nl/women/ (zie afbeelding hieronder).



Een relatief eenvoudige manier voor het vergroten van autoriteit is door de huidige autoriteit beter te verdelen binnen uw website. Dit is onder andere mogelijk met uw menustructuur. Wat opvalt in de menustructuur van Schoenen-winkel.nl zijn de categorieën Unisex, Men, Women en Kids. Door deze menu-items Engelstalig te maken, vermindert u de kans op Nederlandstalige vindbaarheid. Het advies is om de menustructuur aan te passen aan het zoekgedrag van uw doelgroep. Vervang dus Women door damesschoenen; daar wordt immers meer naar gezocht.



Clusteren
Naast het beter verdelen van de interne autoriteit moet je deze ook zo goed mogelijk clusteren. Dat gebeurt onder andere al met de hiervoor besproken canonical tag. Een andere situatie zorgt er ook voor dat de autoriteit onnodig wordt versplinterd: de non-www- en www-versie van de website. Op dit moment is de webshop op zowel Schoenen-winkel.nl als www.schoenen-winkel.nl bereikbaar. Dit betekent dat beide varianten autoriteit ontvangen. Het is beter om deze autoriteit te clusteren op één van deze twee varianten, bijvoorbeeld de versie zonder www. Dit doet u door de versie met www te voorzien van een 301 redirect naar de versie zonder www.

____________________

SEO site clinics
Kom tijdens De E-commerce Dagen naar de SEO site clinics van de SEO-dokters. Ze zijn er op beide dagen, 24 en 25 april. Meer informatie vindt u op E-commercedagen.nl.
____________________

Uw webshop laten nakijken?
Wilt u dat de SEO-dokters uw webshop nakijken en praktische verbetertips geven? Meld uw webshop dan aan via: redactie@twinklemagazine.nl.
____________________

Tip van de week
Wilt u meer praktische SEO-tips? Kijk dan op Orangevalley.nl/seo-dokter en volg de SEO-dokter op Twitter.
____________________

Eduard Blacquière, Corné Hoogendoorn, Martin Joosse en Dylan Mouthaan zijn werkzaam als SEO-specialisten bij OrangeValley.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 3-2012. NB: U kunt Twinkle voortaan ook lezen op de iPad, via de applicatie Tablisto.