PostNL, ING, Google en MKB Nederland presenteren begin april ‘Nederland verdient online’, een gezamenlijk initiatief om kleine en middelgrote ondernemers te ondersteunen. De partijen stellen zich ten doel om MKB’ers in rap tempo online te brengen.
‘Nederland verdient online’ zou aanvankelijk al eind vorig jaar beginnen, maar de start werd meermalen uitgesteld. Een woordvoerder van PostNL laat weten dat de perspresentatie voor de eerste week van april gepland staat. Vervolgens zal een gezamenlijke multimediale campagne van start gaan.
Open platform
De zegsman van PostNL, dat met mijnWinkel al mikt op startende webwinkeliers, wil tot de presentatie niet inhoudelijk ingaan op de activiteiten van het consortium. Eerder deed Pim van der Feltz, CEO van Google Nederland, dat wel. In een presentatie op Amsterdam Business Inspiration zei hij in november (video): ‘Het maken van een website, het logistieke afhandelingstraject, mobiele site-bouw, al die dingen in een heel open platform. Het hoeft niet via ons.’
MKB’ers op intternet
Het Economisch Bureau van ING, een andere participant, bracht onlangs een rapport uit over Nederlandse MKB’ers op internet. Uit de onderliggende enquête bleek dat één op de vier ondernemers online verkoopt en dat deze groep gemiddeld 35 procent van zijn inkomsten uit webverkoop haalt.
Ruime verdubbeling webverkoop in twee jaar
Over de hele linie verwachten MKB’ers over twee jaar gemiddeld ruim 22 procent van hun omzet online te realiseren, aldus de rapporteurs. Dat is, afgaande op de cijfers, ruim twee keer zoveel als nu het geval is (9 procent).
Dit is wel een krachtig trio! Eigenlijk vind ik dat er ook een aanbieder van telefonische bereikbaarheid mee moet doen. Als je nog vragen hebt, dan is het fijn om deze direct telefonisch te kunnen stellen. Of als je bijvoorbeeld vragen over je bestelling hebt, dan moet je wel bereikbaar zijn. Bovendien wekt het ook meer vertrouwen als je gewoon bereikbaar bent.
Kijk maar eens op enveloppenland.nl , dagelijks worden wij hier telefonisch benaderd.