Twinkle | Digital Commerce

Webwinkel voor Livera

2017-11-08
180101

Livera, een keten met 123 winkels in lingerie, nacht- en badmode, verkoopt voor het eerst online via een centrale webwinkel. De verandering van de bedrijfsstructuur, van soft franchise naar hard franchise, effende daarvoor afgelopen zomer de weg.
 
Op 1 augustus werd Livera een hard franchise organisatie, waarin winkelondernemers voor 30 procent participeren. Intres is eigenaar van de overige aandelen. ‘De verandering in de bedrijfsstructuur heeft geleid tot een snellere besluitvorming en een centraal aangestuurd automatiseringssysteem’, aldus online marketeer Marçanne Dragt namens de keten. ‘Hierdoor is de stap naar een webshop veel kleiner geworden.’ Volgens Dragt hielden enkele individuele winkelondernemers eerder eigen webwinkels in de lucht, maar is die praktijk sinds de herstructurering voorbij.

Docdata en Lukkien
De webwinkel van Livera draait op Docdata Commerce Center. Het bedrijf uit Waalwijk bouwde de hele website op basis van interactief design van Lukkien. Dat bureau zal het komende jaar betrokken blijven bij het optuigen van acties en online en offline campagnes. Docdata Fulfilment tekent voor warehousing, picking en packing van orders, PostNL voor de bezorging.

Cross channel
Bij de start is het nog niet mogelijk online orders op te halen in een van de 116 Nederlandse winkels van Livera - de keten heeft daarnaast 4 servicewinkels in ziekenhuizen, 2 winkels in Duitsland en 1 op Curaçao. ‘Wij streven ernaar dit op korte termijn wel mogelijk te maken’, zegt Dragt. ‘Uiteindelijk is onze ambitie om beide kanalen zo veel mogelijk te integreren, met als doel de Livera-klant optimaal te bedienen. Onze eerste doelstelling is om de A-merken op korte termijn aan de webshop toe te voegen. Dan bieden we de klant ons totale winkelassortiment aan.’

DYANNE , Livera en For Girlz
Op dit moment zijn alleen artikelen van DYANNE, van Livera's gelijknamige huismerk en van For Girlz (ook een private label) online te koop in de shop van Livera, die is geoptimaliseerd voor tablets en straks ook voor smartphones. Over omzetambities spreekt Dragt zich niet uit.