Twinkle | Digital Commerce

5 tips voor het verbeteren van het doorklikpercentage via Twitter

2017-05-27
180101
  • 2:57

Als u linkjes deelt via Twitter, hoe zorgt u er dan voor dat er ook daadwerkelijk op deze linkjes wordt geklikt? Dan Zarella van HubSpot deed hier onderzoek naar. Linda Bustos gaat op Getelastic.com dieper in op de uitkomsten. Ze koppelt tips aan praktijkvoorbeelden.

1. Schrijf tweets die bestaan uit 120 tot 130 tekens



Tweets van 120 tot 130 tekens blijken het hoogste doorklikpercentage te hebben. Waarom dit zo is? Waarschijnlijk omdat langere tweets meer context rond de link hebben en daardoor duidelijker zijn. Zo kunnen kortere tweets soms wat vaag overkomen, zie onderstaand voorbeeld:



Versus:



Betekent dit dat u nooit korte tweets moet plaatsen? Nee, zeker niet. Als u nieuwsgierigheid kunt oproepen in een paar woorden, doe het dan ook zeker.



2. Plaats een link na een kwart van het bericht



Deze grafiek laat zien dat linkjes aan het begin ‘koud’ zijn, aan het einde ‘lauw’ en na een kwart van een bericht ‘heet’. Het is in ieder geval een tip om toe te passen zonder risico - om welke reden dan ook, het lijkt immers te werken.



Maar waarom zou het werken? De theorie van Bustos is dat het te maken heeft met de manier waarop mensen het web ook scannen. Linkjes op het einde worden minder snel opgemerkt, vergelijkbaar met een winkelwagenbutton die ver van de productinformatie staat geplaatst.



Bedenk echter ook dat het voor een aantal kliks niet zo belangrijk is dat erop wordt geklikt. Tweets worden ook vaak geplaatst om interessante feiten en ideeën te delen. Rand Fishkin’s tweet hierboven is een stand-alone statement. Hij linkt naar zijn bron van inspiratie als een referentie, in plaats van een bestemming. Een laag doorklikpercentage hierbij hoeft niet per se slecht te zijn.

3. Kies de juiste woorden en zinnen



Kennelijk kun je het doorklikpercentage verdubbelen of verdrievoudigen door het opnemen van ‘via’, @naam of RT in uw posting. Deze impliceren allemaal dat ten minste twee mensen op het web hetgeen je deelt liken (jij en de bron). Een tip is dus om uw invloedrijke Twitter-vrienden te vragen om uw websitelinks te delen door gebruik te maken van via, @jij of RT – mochten ze dat niet al doen.

4. Gebruik actiewoorden: meer werkwoorden, minder zelfstandige naamwoorden



Bijwoorden als mooie, snelle, voortdurende, verbazingwekkende en volledige kunnen uw bericht verrijken. Een voorbeeld:



Lomography is steadily growing and expanding its physical presence within the UK’ is interessanter dan ‘Lomography is growing and expanding its physical presence within the UK.’ Steadily doet immers vermoeden dat er een aantal inzichtelijke details achter de link zitten die antwoord geven op de vraag waarom het bedrijf groeit. Bijwoorden werken het beste als ze extra belang aan het onderwerp toevoegen.

Als u geen gebruik kunt maken van een bijwoord, probeer dan een werkwoord. Bij voorkeur commandowerkwoorden, een (Engels) voorbeeld is: ‘Check out...’ (zie tweet hieronder).



5. Tweet in het weekend




Het is logisch dat het tweetvolume van marketeers in het weekend lager is. Dat betekent dus dat de kans groter is dat uw linkjes worden gezien door weekend socializers. Plan tweets van te voren in met Crowdbooster of Hootsuite en monitor het klikpercentage ten opzichte van soortgelijke links tijdens een werkweek. De app Tweriod kan u helpen bij het bepalen van de ideale tijd om te tweeten op basis van uw doelgroep.

Bron: Getelastic.com