Twinkle | Digital Commerce

Groeiend Coolblue zoekt nieuwe winkels in Utrecht en Amsterdam

2017-11-08
181101
  • 1:22

Coolblue blikt terug op een goed jaar, waarin de omzet opnieuw met 20 procent groeide, tot 114 miljoen euro. Het aantal webwinkels nam met 52 stuks toe tot 155. Coolblue, dat vier fysieke winkels heeft, zoekt naar geschikte winkelruimtes in Amsterdam en Utrecht.
 
Het is alweer even geleden dat Coolblue, de nummer 9 in de Twinkle100, voor het laatst een fysieke winkelstad aan zijn portfolio toevoegde. Maar de concrete plannen voor winkels in Amsterdam en Utrecht geven blijk van onverminderd vertrouwen in het multichannel-concept.

Coolblue beschikt al over winkels in Rotterdam, Eindhoven, Groningen en Antwerpen, waar een nieuwe en grotere vestiging zal worden geopend. De inkomsten bij onze zuiderburen groeiden in 2011 overigens met niet minder dan 40 procent. Overall was de omzetgroei vorig jaar 20 procent, net als in 2010.

Steen door de ruit
Volgens directeur Pieter Zwart presteren de fysieke winkels goed, onder andere als kanaal voor klanten om producten te zien of te voelen, advies in te winnen of om service te vragen. De fysieke winkels stuwen de online verkopen ook. Zwart: ‘Mensen willen weten dat ze ergens een steen door de ruit kunnen gooien als het misgaat.’

Coolblue als merk
Een jaar geleden lanceerde Coolblue een shopoverstijgende zoekfunctie en een paar maanden later ook een shopoverstijgend winkelmandje. Coolblue, tot dat moment onbekend bij veel mensen, moest een merk worden. ‘Je bent bij de specialist, je blijft bij Coolblue’, is sindsdien het devies. Meer over de koerswijziging leest u in een Twinkle-interview met Pieter Zwart.