Twinkle | Digital Commerce

Albert Heijn denkt aan afhaalpunten bij kantoren en tankstations

2017-11-08
180101
  • 2:38

Ahold gaat komend jaar experimenteren met afhaalpunten voor online bestellingen. Ook in ons land gaan die er komen, aldus Jochem van de Laarschot, hoofdverantwoordelijk voor de communicatie bij Ahold. ‘En dat hoeft niet altijd in winkels te zijn.’

Ahold benoemde begin afgelopen maandag zes pijlers voor groei in de komende jaren. Het supermarktconcern wil zijn online omzet in vijf jaar verdrievoudigen, tot 1,5 miljard euro. Afhaalpunten moeten daar een bijdrage aan leveren.

Ahold gaat afhaalpunten testen in Europa in de VS. Komt er sowieso een proef in Nederland, bij Albert Heijn?
‘Net als in de VS hebben we in Nederland een leidende positie online. Het zijn onze belangrijkste markten, dus het is logisch dat de experimenten zich daarop zullen richten.’
 
Is al bekend waar jullie Nederlandse afhaalpunten zullen komen?
‘Nee, nog niet. Er zijn verschillende modellen en afhankelijk daarvan zullen we gaan uitbreiden. Je kunt denken aan de XL-filialen van Albert Heijn, omdat daar doorgaans veel ruimte beschikbaar is, maar ook aan nieuwe locaties buiten de winkels. Bijvoorbeeld in gebieden met veel kantoren, zoals Amsterdam Zuidoost of Sloterdijk. Maar ook tankstations zijn een optie. We zullen in de loop van 2012 de eerste afhaalpunten openen, wanneer precies is medeafhankelijk van vergunningen.’

Waarom begint Ahold juist nu met afhaalpunten, die sommige andere supermarktconcerns al in gebruik hebben?
‘Niemand is er nog in geslaagd een werkelijk winstgevend model voor online boodschappen te bouwen. Het is zoeken naar de gouden formule. Wij draaien break-even met de online operaties, maar we denken dat we met afhaalpunten winst kunnen boeken. Het is nu kijken hoe we dat het best vorm kunnen geven. In ieder geval voelen we dat er een tipping point is gekomen voor afhalen, door de enorme groei van het aantal mobiele apparaten en de doorontwikkeling van backoffice technologie.’

U verwacht er dus veel van?
‘Ja, dit is voor Ahold een veelbelovend derde kanaal, naast het boodschappen doen in de winkels en het laten bezorgen van online bestellingen. We willen dat kanaal dan ook zo snel mogelijk ontwikkelen, waarbij de toegevoegde waarde voor de klant altijd centraal moet staat.’

Jullie hebben net een Europees e-commerce team samen gesteld, terwijl Ahold op dit moment alleen in Nederland online verkoopt. Kan het zo zijn dat jullie ‘derde kanaal’  in sommige landen het eerste kanaal wordt waar Ahold de markt mee betreedt?
‘Dat is denkbaar ja, meer kan ik er niet over zeggen. Op dit moment hebben we overigens zo’n 350 winkels in Tsjechië en Slowakije. Als het hier goed loopt met de afhaalpunten, is het logisch om er daar ook mee te komen.’

Wat zijn, tot slot, de plannen met afhaalpunten in de VS?
‘Daar koppelen we internetformule Peapod aan de fysieke supermarkten van onze keten Stop & Shop. Bij drie winkels van Stop & Shop zijn al afhaalpunten gecreëerd voor Peapod-bestellingen, maar ook voor orders bij de webwinkel van die keten zelf. In de VS is het ruimtetechnisch makkelijker dan hier om met drive throughs te werken voor afhalers van boodschappen. In Chelmsford is er sinds kort al zo’n mogelijkheid, Curbsite Pick-Up noemen we het daar.’

UPDATE 25-11:
Uit de presentatie van begin deze week blijkt hoe Ahold met fulfilment factories wil gaan werken, van waaruit de afhaalpunten moeten worden beleverd: