Twinkle | Digital Commerce

American Dream

2018-12-24
1000562
  • [interview]
  • 2:31

Selma Postma werkt al achttien jaar bij Albert Heijn: de eerste dertien jaar voor de fysieke winkels, daarna online. Sinds 2014 is ze algemeen manager e-commerce van de nummer 5 uit de Twinkle100. Per 1 januari 2019 wordt ze brand president bij Peapod, de Amerikaanse online supermarkt van Ahold Delhaize. Ze verhuist daarvoor met haar gezin naar Chicago.

Inspiratie

‘Mijn inspiratie haal ik uit gesprekken met mensen binnen en buiten de branche, essentieel daarbij is nieuwgierigheid en échte interesse. Bij Ahold Delhaize heb ik heel veel collega’s om mee van gedachten te wisselen – ook bol.com is natuurlijk dichtbij. Verder heb ik een brede belangstelling en surf ik langs verschillende sites; elke winkel kan vaak één ding heel goed en dat is leuk om naar te kijken.’

E-commerce

‘Het leuke aan e-commerce vind ik dat het gemak en tijd oplevert. Voor mezelf als klant is dat fijn omdat ik kan winkelen wanneer het mij uitkomt. Zakelijk gezien vind ik het interessant dat iedereen een mening heeft over zijn online ervaring en dat je met deze feedback de volgende ervaring kunt verbeteren. Online zie je zowel het aankoopgedrag als de oriëntatie daarvoor; op basis van die gegevens kun je de user experience verbeteren. En het allerleukste is dat je dat, omdat het online is, supersnel kunt doen.’

Ontwikkeling

‘De mooiste ontwikkeling binnen e-commerce vind ik dat je de ervaring van een klant persoonlijker kunt maken. Specifiek op het gebied van food is het bijvoorbeeld fantastisch dat je zijn mandje vast gevuld kunt klaarzetten, of dat je kunt voorsorteren op iemands favoriete recepten. Je kunt elke keer een stapje verder – als de klant dat wil. Als hij vaker bij je heeft gewinkeld, kun je beter anticiperen op de behoefte die hij heeft, en dan kun je makkelijker relevante suggesties doen. Ook onze samenwerking met Google vind ik een interessante ontwikkeling: als een klant Google Home vraagt om een recept op te zoeken, kunnen wij in de keuken tegen die klant praten.’

Vrije tijd

‘Mijn tijd wordt gevuld met werk en gezin. Ik heb jonge kinderen, ze zijn 3, 6 en 7. Ik houd van koken en eet dat gerecht dan vervolgens ook gezellig met vrienden en familie op. We hebben een hond en gaan graag naar strand of bos. Verder vind ik dansen hartstikke leuk, op feestjes en zo, maar daar ontbreekt me nu eenvoudigweg de tijd voor.

Vakanties zijn voor mij heel belangrijk om te connecten met het gezin. We gaan kamperen in Zweden of Engeland, zonder verdere planning, gewoon lekker naar buiten. Afgelopen zomer hebben we met de kinderen voor het eerst een reis gemaakt naar Zuid-Afrika en Zimbabwe. Nu vertrekken we naar Amerika, dat is een heel groot avontuur waar we erg naar uitkijken.’

Trots

‘Ik ben trots op het team waarmee we een versnelling in groei bij AH hebben laten zien. We maken het boodschappen doen voor de klant een stuk makkelijker met diensten als predict my list, de boodschappenbestelknop bij recepten en de samenwerking met Google Home.’

Quote

‘Ik vind het belangrijk om het gevoel van urgentie wakker te houden. Een citaat van Graeme Wood houdt me bij de les: ‘Change has never happened this fast before, and it will never be this slow again.’’