Hoewel de groothandel speculaties daarover eerder ontkende, begint Makro binnenkort met reguliere online verkoop in Nederland. ‘Vanaf januari 2012 kan de klant van Makro – de ondernemer – producten bestellen in een state-of-the-art online wereld’, aldus een vacaturetekst.
Webwinkelweblog.nl merkte de vacatures voor het ‘Makro e-commerce team’ gister op. De leden van dat team worden geworven door Someone, waarbij de nieuwe krachten tot 1 februari op freelance of detacheringbasis aan de slag gaan. ‘Maar daarna behoort ook een vaste aanstelling tot de mogelijkheden’, aldus Someone.
Veel werk
Someone zoekt specifiek naar een assortimentcoördinator, een contentcoördinator, een online copywriter, een publisher/ platformspecialist en een webredacteur. Uit de vacaturetekst: ‘Tussen nu en januari moet er nog veel werk worden verzet aan assortiment, fulfilment, content, platform, online marketing en customer (web)care.’
Op te maken valt dat Makro zijn webassortiment niet wil beperken tot enkele categorieën; a-merken, elektronica en boeken worden als productgroep genoemd, net als 'de wereld van Office&Cleaning'.
Makro al online in UK en België
Begin dit jaar opende Makro, net als Media Markt onderdeel van de Duitse retailreus Metro, een brede webwinkel voor pashouders in Groot-Brittannië. Die shop is recent uitgebreid met tal van nieuwe productcategorieën. Ook de Belgische webwinkel van de groothandel, die in april live ging met kantoor- en tuinartikelen, is uitgebreid: inmiddels zijn ook producten voor in de slaap- en de badkamer online te koop.
‘Geen plannen voor webwinkel’
Namens Makro Nederland gaf Patrick Van Gils begin dit jaar aan Twinkle te kennen dat er geen plannen waren voor een complete Nederlandse webwinkel. Gelet op de tekst in de vacature (‘state-of-the-art online wereld’) lijkt die er nu wel te komen.
Makrodagdeal.nl
Makro is al jaren op de Nederlandse actief als online verkoper van kerstpakketten. Sinds de zomer van vorig jaar houdt de groothandel hier met Makrodagdeal.nl een b2b-aanbiedingensite in de lucht. Daarover zei van Gils begin dit jaar: 'Het is een stap in de goede richting en we staan voor iedere vervolgstap open.'
Sinds enige tijd biedt Makro de mogelijkheid om wijnen uit zijn reclamefolder vanuit die folder online te bestellen.
Patrick van Gils, hoofd corporate communicatie bij Makro Nederland, wijst op een persbericht van de groothandel waarin verschillende 'initiatieven om ondernemers door economische storm te helpen' worden benoemd.
In het bericht spreekt Makro concreet over de online verkoop van kantoorartikelen, vanaf begin 2012. Blijkens de vacature heeft Makro veel grotere plannen met e-commerce (elektronica, boeken), maar daarover doet Van Gils op dit moment geen uitspraken.
Makro had tien jaar geleden al een webshop, vraag Angélique Wouters maar. Die had ervaring met Yuno, das alweer vijftien jaar geleden. Niks geleerd in de tussentijd die Makro.