Twinkle | Digital Commerce

Nestlé start productverkoop op internet

2017-11-08
180101
  • 1:12

Nestlé, de grootste voedingsmiddelenfabrikant ter wereld, is begonnen met e-commerce. Het Zwitserse concern heeft in Duitsland een consumentenplatform geopend, waarop vijftienhonderd producten van 72 verschillende merken te koop zijn.

Onze oosterburen kunnen op Nestlé Marktplatz onder meer producten vinden die niet in de schappen van Duitse supermarkten staan. Ook hebben ze de gelegenheid artikelen te voorzien van hun waardering of commentaar. Verder kunnen ze tips voor recepten en suggesties voor producten en verpakkingen aandragen, waarvan een selectie een plek krijgt op de site.

Doel van het experiment is de betrokkenheid van consumenten bij Nestlé te vergroten en een betere toegang te verschaffen tot de producten van de fabrikant.



Social commerce platform
Volgens Nestlé zelf gaat het om het eerste social commerce platform van een grote voedingsmiddelenfabrikant op de Duitse markt. Nestlé Duitsland hoopt in het eerste jaar ongeveer drie miljoen bezoekers te trekken met zijn Marktplatz. De site wordt ondersteund door een onlangs gelanceerde Facebook-pagina.

Storefronts
Producenten van fast moving consumer goods (fmcg) verkopen wereldwijd nog maar mondjesmaat direct aan consumenten, hoewel het Amerikaanse Alice.com wel aan populariteit wint. Het bedrijf biedt levensmiddelenfabrikanten onder meer eigen storefronts voor e- en f-commerce.

Truus.nl
De Amerikaanse webwinkel van fmcg-gigant Procter & Gamble is daarentegen nog altijd in bèta. In ons land is Procter & Gamble hofleverancier van pure player Truus.nl (interview), dat overigens geen food-producten verkoopt.