Twinkle | Digital Commerce

Keurmerken genieten weinig spontane bekendheid bij shoppers

2017-09-14
275210
  • 1:22

Thuiswinkel Waarborg wordt het vaakst spontaan genoemd als keurmerk voor webwinkels. Toch komt maar één op de elf Nederlanders spontaan met de naam op de proppen. Dat blijkt uit onderzoek van TNS Nipo in opdracht van Thuiswinkel.org, dat het keurmerk verstrekt.

Behalve het Thuiswinkel Waarborg (9 procent) worden ook de antwoorden ‘Thuiswinkel Keurmerk’ (5 procent), ‘Waarborg’ (5 procent), ‘Thuiswinkel’ (4 procent) en ‘Keurmerk Thuiswinkelen’ (3 procent) meer dan eens spontaan gegeven bij de vraag naar een keurmerk. ‘De keurmerken QShops, mkbOK of Webshop Keurmerk worden niet genoemd’, rapporteert TNS Nipo na een enquête onder driehonderd Nederlanders aan concurrent Thuiswinkel.org.

Geen concrete naam
Uit het onderzoek blijkt dat 70 procent van de respondenten weet dat er een keurmerk is voor winkelen op afstand, maar zelfs van deze groep weet de meerderheid (60 procent) geen concrete naam te noemen aan TNS Nipo. Bij de antwoorden die wel worden gegeven zit een aantal niet bestaande keurmerken voor webwinkels (zie hierboven).

Geholpen naamsbekendheid
Thuiswinkel.org stelt tevreden vast dat de geholpen naamsbekendheid is gegroeid, van 41 procent vorig jaar tot 55 procent dit jaar, en dat de geholpen bekendheid met het logo erbij is toegenomen van 83 naar 84 procent. Uit het onderzoek van TNS Nipo komt naar voren dat één op de drie Nederlanders (32 procent) zou afzien van een aankoop als ze het Thuiswinkel Waarborg niet vinden bij een webwinkel. Frappant misschien: een deel van deze mensen weet het keurmerk dus niet spontaan bij naam te noemen.

U kunt de bevindingen van TNS Nipo downloaden via deze link