Na de Europese en de Noord-Amerikaanse markt heeft het Japanse Rakuten zich nu ingekocht in de Zuid-Amerikaanse e-commerce markt. Het bedrijf krijgt de meerderheid van de aandelen in handen van Ikeda, een Braziliaanse e-commerce dienstverlener.
Ikeda levert SaaS-oplossingen (Software as a Service) aan veel grote Zuid-Amerikaanse retailers. Hoeveel Rakuten voor het bedrijf betaalt, is niet bekend gemaakt (persbericht).
Buy.com, PriceMinister en Lekutian
De Rakuten Group werkt hard aan internationale expansie. In de lente van vorig jaar kocht het bedrijf de Amerikaanse e-commerce pionier Buy.com en de Franse marktleider PriceMinister, kort na elkaar. Afgelopen oktober nam Rakuten een meerderheidsbelang in het Chinese webwinkelcentrum Lekutian. Onlangs liet Rakuten nog doorschemeren diepe zakken te hebben voor nieuwe overnames in Europa.
E-commerce in Brazilië
Met zijn belang van 75 procent in Ikeda gaat Rakuten zich nadrukkelijk mengen op de Braziliaanse e-commerce markt. Op de Global E-commerce Summit in Barcelona vertelde Bruno Madeiros van het Brazilaanse e-commerce bedrijf Compra3 over de webwinkelpotentie in zijn land. De markt wordt gedomineerd door lokale spelers, een situatie waar volgens Madeiros spoedig verandering in zal komen.
Rakuten heeft een nieuwe overname gepleegd, op de Europese markt dit keer. Het Japanse bedrijf wordt voor 80 procent eigenaar van het Duitse Tradoria. Op het handelsplatform bieden circa 4.400 verkopers samen ongeveer 8 miljoen verschillende producten aan.
Meer bij E-commercefacts.com.
Rakuten participeert in een investering van 100 miljoen euro in Ozon.ru, ook wel de Russische Amazon genoemd volgens Reuters. Ozon.ru verkocht vorig jaar voor 137 miljoen dollar online, een bedrag waarmee het bedrijf de top 10 van de Twinkle100 overigens niet zou halen.