Twinkle | Digital Commerce

Amerikaanse webwinkels boeren goed in Europa

2017-05-27
357327
  • [nieuws]
  • 1:46

Grotere online-retailers in de Verenigde Staten zoeken de groei steeds meer in Europa. Amerikaanse webwinkeliers boeken samen al 15,5 miljard euro omzet op ons continent. Hun omzetaandeel van 13,1 procent zal de komende tijd stijgen.

Dat schrijft Internet Retailer op basis van de Top 300 Europe die het heeft gepubliceerd. Daarin zijn de driehonderd grootste webwinkels in Europa opgesomd, op volgorde van hun behaalde omzet in het afgelopen jaar.

De totale omzet van de driehonderd Europese webgiganten kwam in 2010 uit op 57,5 miljard euro. Dat is bijna de helft van de hele online-consumentenomzet op het continent, die Internet Retailer begroot op 118,3 miljard euro.

Amazon lijstaanvoerder
Amazon, op ons continent met dedicated sites actief in Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk en Italië, voert de Europese ranglijst van Internet Retailer aan met een geschatte omzet van 9,36 miljard euro. Dat is meer dan 60 procent van alle Amerikaanse webwinkelinkomsten op ons continent en 8 procent van alle Europese webwinkelbestedingen. Niet mals.

Expansie
Amazon maakt zich op voor de entree in nieuwe landen en bouwt aan een nieuw platform waarmee nieuwe markten gemakkelijker zijn aan te boren. De grootste online-retailer ter wereld, vorig jaar goed voor een totale omzet van 25 miljard euro, breidde het aanbod van free shipping afgelopen oktober al uit naar 13 Europese landen, waaronder Nederland.

Maar ook andere Amerikaanse retailers boeren goed op het web Europa. In totaal staan 28 online-retailers uit de VS in de Top 300 Europe, samen goed voor 27 procent van de omzet die de lijst vertegenwoordigt. Internet Retailer noemt Buy.com, Estee Lauder, Gap en Vistaprint bij naam.

Renaissance
In een artikel met de veelzeggende kop The yanks are coming again beschrijft Internet Retailer hoe zich een renaissance voltrekt onder Amerikaanse online-retailers die groei zoeken in Europa. Waar tassenverkoper Ebags.com enkele jaren geleden bijvoorbeeld nog van een koude kermis thuiskwam, door onder meer taalbarrières, hoge operationele kosten en de versplinterde Europese markt, lukt het de Amerikanen nu om hier voet aan de grond te krijgen. Volgens Zia Daniell Widger van Forrester Research is een landspecifieke benadering een belangrijke succesfactor voor het welslagen van expansie in Europa.