Twinkle | Digital Commerce

Aantal webkopers over de grens kruipt omhoog

2017-11-11
180101
  • 2:04

Cross border e-commerce binnen de Europese Unie staat nog altijd in de kinderschoenen. Van de EU-burgers kocht 9 procent iets online in een andere lidstaat, tegenover 8 procent in 2009. Het percentage retailers dat ‘buitenlandse’ bestellingen accepteert nam zelfs af.

Dat blijkt uit nieuwe cijfers uit Brussel. Het aantal webshoppers onder inwoners van de Europese Unie nam in een jaar tijd toe van 37 naar 40 procent. Ongeveer één op de elf Europeanen (9 procent) kocht iets bij een webwinkel uit aan ander EU-land, tegenover ongeveer één op de twaalf (8 procent) in 2009:



Kroes: ‘Naar 20 procent tegen 2015’
Het aantal cross border shoppers op het web zal de komende jaren flink moeten groeien om een belangrijkste doelstelling van eurocommissaris Neelie Kroes te halen. Ze zette het bevorderen van cross border e-commerce hoog op haar digitale agenda en zei afgelopen zomer in Twinkle te streven naar vijftig miljoen cross border shoppers in de EU tegen 2015. Dat is 20 procent van de Europese internetgebruikers. In 2010 shopte nog maar 12 procent van de internetgebruikers (= 9 procent van alle EU-burgers) over de Europese binnengrenzen.

Angst voor fraude
De Europese Unie onderzocht (Consumer Scorebord maart 2011 hier in pdf) welke factoren van invloed zijn op de terughoudendheid van Europeanen om online te shoppen over de grens. De angst voor fraude en oplichting, die leeft bij 62 procent van de EU-burgers, is het grootste struikelblok. Ook onwetendheid over te nemen stappen bij problemen (59 procent) en angst voor leveringsproblemen (49 procent) staan de ontwikkeling van cross border shopping in de weg. Volgens de EU is dit vooral een kwestie van perceptie, want in de praktijk blijken internationale bestellingen vaker en met minder vertraging geleverd dan nationale. Bovendien zijn Europeanen die al over de grens shoppen aanmerkelijk positiever dan consumenten die dat nog niet doen.

Retailers terughoudend
Opvallend is dat uit het onderzoek naar voren komt dat minder Europese (web)winkeliers bestellingen aannemen uit andere EU-landen, althans procentueel; waar 25 procent van de retailers binnen de Unie in 2009 nog leverde aan buitenlandse adressen, deed vorig jaar nog maar 22 procent dat:



Meldpunt en richtlijn
Brussel maakt op verschillende manieren werk van de bevordering van cross border e-commerce: Kroes opperde met het oog op het grootste struikelblok al een Europees meldpunt voor geschillenbeslechting over e-commerce. De Single Market Act moet digitale landgrenzen helpen slechten en een nieuwe consumentenrichtlijn moet nationale regels over het kopen bij webwinkels harmoniseren.