Meer kleinere webwinkeliers (jaaromzet tot 3 miljoen euro) dan ooit hebben zich ingeschreven voor de publieksprijzen bij de Thuiswinkel Awards. Ook de vakprijs Beste Starter kent veel deelnemers, aldus de organisatie. De inschrijving is nog een week open.
Dat zegt Paloma van der Put, manager marketing en communicatie bij initiatiefnemer Thuiswinkel.org, dat de organisatie overlaat aan de Stichting Nationale Thuiswinkel Awards.
XS en XL Shops
Waar bij de publieksprijzen in voorgaande jaren een onderscheid werd gemaakt tussen ‘kleine’ en ‘grote’ shops, spreekt de organisatie nu van respectievelijk XS en XL Shops. Het aantal inschrijvingen in de eerste groep ligt al 27 procent hoger dan vorig jaar, aldus Van der Put. ‘Ook zien we een toename van het aantal aanmeldingen voor de vakprijs Beste Starter. Steeds meer kleinere of startende webwinkeliers dingen dus mee naar de awards dit jaar.'
Vakjury krijgt ondersteuning
Zes nieuwe juryleden zullen de vakjury voor de Thuiswinkel Awards versterken. Het zijn Ronnie Overgoor (Pitch Management), Jorij Abraham (Unic), Olivier van Duijn (eBay), Herman Bramer (Dexcom Retail), Dennis van Allemeersch (PayPal) en Martin Beijer, met Ticken.nl winnaar van de Starter Award 2010.
Benchmark-onderzoek
Het keurkorps krijgt dit jaar advies van GfK Intomart en Jungle Minds. Zij onderwerpen deelnemers van de Webwinkel Award aan een benchmark-onderzoek, dat de webwinkeliers na de uitreiking op 24 maart ontvangen. Het onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van zowel De Stichting Nationale Thuiswinkel Awards als het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD).
Drie vakprijzen
In Huis ter Duin worden eind maart vakprijzen voor de beste webwinkel, de beste startende webwinkel en, voor het eerst, voor de beste mobiele webwinkel of shopapplicatie uitgereikt. Ook de winnaars van de publieksprijzen voor XL Shops worden daar op het podium geroepen. Voor de uitreiking van de publieksprijzen voor XS Shops staat op 3 maart een aparte award-avond gepland.
De E-commerce Dagen
Een vierde vakprijs, de Thuiswinkel Supplier Award, wordt in april op De E-commerce Dagen overhandigd.
Het wordt hoog tijd dat de beoordelingscriteria voor stemmende consumenten wordt herzien. Op dit moment is dat:
Dat zijn 2 gelijke criteria voor prijs/kwaliteit, want prijsniveau kan niet anders dan hetzelfde betekenen als prijs/kwaliteitverhouding. Als je de hoogte van prijzen beoordeelt, dan is dat per definitie direct of indirect gerelateerd aan kwaliteit.
Dan het criterium Acties en Aanbiedingen. Wat houdt dat in, wat beoordeel je dan? De frequentie? De prijs/kwaliteitverhouding? De aantrekkelijkheid van de artikelen? De orderafwikkeling? De voorwaarden?
Het criterium Asssortiment is idioot. Want afgezien van de onduidelijkheid of het gaat om de diversiteit, omvang, aantrekkelijkheid of nut van het assortiment, zou een assortimentscriterium helemaal geen rol mogen spelen als het gaat om de titel voor "Beste Webwinkel". De term assortiment is veel te breed, te onduidelijk en als criterium niet relevant voor de kwaliteitsbeoodeling van een winkel.
De gebruiksvriendelijkheid van de webwinkel is een uitstekend en duidelijk criterium. Prima.
Klantenservice is ook redelijk duidelijk, hoewel ook een redelijk breed en dus vaag begrip, want wat houdt dat precies in? Er zitten behoorlijk wat aspecten aan het begrip klantenservice. Maar goed, ik snap dat je het niet al te veel kunt uitsplitsen.
Maar de criteria Levering en Betaling zijn nog vager. Gaat het bij levering om de snelheid, de verpakking, de orderafhandeling, het aantal leveringsmethoden? En wat is Betaling? De veiligheid, het aantal betaalmethoden, het bestelproces? Etc, etc.
De nu gehanteerde criteria zijn incompleet, deels overlappend, niet allemaal relevant en niet eenduidig genoeg voor een valide en objectieve beoordeling die de term "Beste Webwinkel" rechtvaardigt.
Een voorstel voor andere criteria volgt.