Twinkle | Digital Commerce

De do’s & dont’s van Ticken.nl

2017-05-27
180101
  • 3:16

Martin Beijer, oprichter en eigenaar van Ticken.nl, sliep tijdens zijn marketingfunctie bij Shell - waarbij hij met miljoenendeals te maken had - prima. Maar na de start van zijn webshop in online-typecursussen deed hij geen oog dicht, aldus de ondernemer op de Thuiswinkel Vakbeurs.

Tekst: Janine Purola

Tock kwam Beijers eerste bestelling op de dag dat de site live ging al binnen. Ruim een half jaar later gaat het de gedreven ondernemer nog steeds voor de wind. De cashflow is positief en afgelopen maart ontving hij de Starter Award tijdens de Nationale Thuiswinkel Awards. Op de Thuiswinkel Vakbeurs deed hij zijn verhaal, waarbij hij do’s & don’ts voor de startende webwinkelier presenteerde.

Voordat Martin Beijer de online-typecursus Ticken.nl opstartte, bekleedde hij een goede functie op de marketingafdeling van Shell. Hij maakte daar de periode mee waarin de bemande benzinepomp overging in de onbemande pomp. Zo verwoordde hij ook hoe hij op het idee kwam om interactieve typecursussen via het web te gaan verkopen. ‘Mijn dochter kreeg de leeftijd dat het tijd werd voor typelessen. Via vrienden hoorden wij over een bepaalde aanbieder, waarna wij deze op internet zijn gaan opzoeken. Ik kon niets vinden over prijzen maar ik had in ieder geval mijn gegevens achtergelaten. Drie dagen later stond er een vertegenwoordiger op de stoep met een map en een overeenkomst, onder het mom van “ik was toch in de buurt…”. De overeenkomst hebben wij getekend waarna wij 198 euro mochten afrekenen en mijn dochter keurig een ringband met boekjes kreeg, zodat zij via Word kon gaan leren typen. Het verbaasde mij dat het in deze tijd op die manier werd aangeboden en ik was ervan overtuigd dat dit beter moest kunnen. Maar na een kort onderzoek kwam ik erachter dat de overige aanbieders precies hetzelfde werkten. Toen dacht ik “Het is tijd voor de onbemande pomp”.’

Ontwrichten
Die onbemande pomp werd Ticken.nl, een online-typecursus voor beginners en kinderen waarmee het tikken spelenderwijs kan worden aangeleerd. Het is een initiatief dat Beijer schaart onder hypercompetition: het ontwrichten van de markt. In plaats van de traditionele boekjes, biedt hij interactieve cursussen op het web aan. Niet voor de gemiddelde marktprijs van 200 euro, maar voor 39,95 euro.
 
Voordat de website op 14 september 2009 live ging, heeft Beijer eerst uitgebreid onderzoek gedaan. En dat is wat hij de aanwezigen tijdens zijn sessie wil meegeven. ‘Doe een uitgebreide deskresearch en marktanalyse. Stel daarbij een SWOT-analyse op. Dit hoeft geen keurig verslag te worden. Al zijn het twee A4tjes, als maar voor jezelf duidelijk is wat je kansen en bedreigingen zijn. Bedenk ook waar je eigen competenties liggen: wat kun jezelf doen en waar moet je iemand voor inhuren? Daarvoor is een goed netwerk van belang. Ik heb veel aan anderen gevraagd, en heb niet één keer een “nee” gehoord.’ Zelfs een mail naar Maurice de Hond deed zijn werk, want een paar dagen later zat Beijer bij De Hond aan de koffie. Tijdens dit gesprek bood De Hond aan om een peiling te verrichten naar de vraag in typecursussen.

Delen door drie
Eén van de don’ts die Beijer tijdens zijn presentatie benoemde, was om niet in een ‘euforische flow’ te raken. ‘Je nieuwe webshop zie je toch als je eigen kindje. Door dit enthousiasme moet je oppassen dat je niet al te positieve calculaties maakt.’ Een juiste balans hiervoor is van belang, aangezien je volgens hem ook moet waken voor ontmoedigende raad. ‘Veel mensen zullen reageren met “ohh, dat wordt niets”. Blijf echter in je eigen plan geloven en ga ervoor; anders wordt het inderdaad niets.’ Verder raadt hij aan om bij zogenaamde ‘positieve’ verwachtingen, zoals omzet, het bedrag door drie te delen. Bij andersoortige berekeningen, zoals de tijd die je voor een bepaalde handeling nodig denkt te hebben, moet je volgens hem vermenigvuldigen met twee.

Een don’t waar Beijer mee afsluit is om geen klantkritieken te wissen. ‘Iedereen plaatst al recensies van klanten, maar vaak zijn het alleen de postitieve. Dit komt niet bepaald geloofwaardig over. Ik plaats dus ook de negatieve klantkritieken, met daarbij een reactie over hoe ik het probleem heb opgelost.’