De webwinkelbestedingen in de Verenigde Staten zijn afgelopen november en december uitgekomen op 32,6 miljard dollar. Dat is 12 procent meer dan in de laatste twee maanden van 2009, becijferde onderzoeksbureau comScore.
Amerikaanse online-retailers hebben met afstand het beste holiday shopping season in de historie achter de rug. De november- en decemberbestedingen bleven in 2009 nog steken op 29,1 miljard dollar. Dat was weliswaar 4 procent meer dan in dezelfde periode in ‘rampjaar’ 2008, maar slechts een fractie meer dan de bestedingen in 2007.
Hieronder ziet u de ontwikkeling van de webomzet tijdens het holiday shopping season per week in beeld, afgezet tegen die in andere jaren:
Cyber Monday
Uit onderstaande tabel valt op te maken dat vooral Free Shipping Day, Thanksgiving Day en Cyber Monday goed waren voor flinke groei. Op die maandag werd voor het eerst meer dan 1 miljard dollar aan webwinkelomzet geboekt op één dag. Black Friday bleef met 9 procent meeromzet onder de gemiddelde categorie van 12 procent.
Nederlandse cijfers
Thuiswinkel.org liet eind november weten dat Sinterklaas webwinkeliers harder liet lopen. Dat bleek uit cijfers van bureau Blauw Research, dat leden van de branchevereniging enquêteerde. Het aangekondigde vervolgonderzoek over de online-decemberverkopen in Nederland, wordt niet gepubliceerd. Dat gebeurde vorig jaar wel.
Thuiswinkel.org geeft geen officiële reden voor het uitblijven van de decembercijfers, maar laat doorschemeren dat de publicatie daarvan geen prioriteit heeft.
UPDATE 12.15 uur: Tthuiswinkel.org laat weten toch met cijfers te komen over de eindejaarsverkopen. Ze zullen door voorzitter Ed Nijpels worden gepresenteerd op de nieuwsjaarsreceptie van de branchevereniging, volgende week in Bussum.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Amerikaanse webwinkeliers kijken terug op beste seizoen ooit
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.