Amazon heeft vorig jaar een omzet geboekt van 34,2 miljard dollar (25 miljard euro), 40 procent meer dan een jaar eerder. Opvallend is dat de groei, die in de loop van 2010 afnam, vooral komt uit Amazon’s thuismarkt Noord-Amerika.
Dat was vorig jaar nog andersom. De Amerikaanse en de internationale omzet groeiden in 2009 met respectievelijk 25 en 31 procent en ontliepen elkaar niet zo veel meer. Het gat werd afgelopen jaar weer groter, met 46 procent omzetgroei op de thuismarkt en 33 procent groei overzee (alle cijfers hier). Inmiddels tekent Amazon voor 11 procent van alle Amerikaanse webwinkelbestedingen, merkt Internet Retailer op.
Meer merchandise
Zowel op het eigen continent als daarbuiten geldt dat Amazons extra inkomsten vooral komen uit ‘electronics and other general merchanise’, waar ook de eigen bestseller Kindle onder valt. Deze categorie was afgelopen jaar goed voor ruim 18 miljard dollar omzet en voor het eerst groter dan de categorie ‘media’. De omzet uit boeken, cd’s en dvd’s kwam mondiaal uit op een kleine 15 miljard dollar.
Afnemende groei
De omzetgroei van Amazon, de grootste webwinkelier ter wereld, liep gedurende het afgelopen jaar iets terug. In het laatste kwartaal, waarin het holiday shopping season viel, kwam de groei uit op 36 procent, nog altijd hoger dan die van de meeste concurrenten.
De winst over heel 2010 bedroeg 1,41 miljard dollar, tegenover 1,13 miljard dollar vorig jaar.
Europese markt
Amazon mengt zich steeds nadrukkelijker op de Europese e-commerce markt, getuige onder andere de overname van shopping community BuyVIP, de opening van een dedicated site voor Italië, free shipping voor bestsellers uit de meeste Europese landen en de opening van nieuwe logistieke centra. Bekend is ook dat Amazon bouwt aan een platform dat de entree in nieuwe landen moet vergemakkelijken.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Amazon: 10 miljard dollar omzetgroei in 2010
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.