Kleertjes.com is druk bezig met de implementatie van een nieuw platform. Op de Multichannel Summit in de Amsterdam ArenA deed e-commerce manager Peter Reddering een boekje open over denkrichtingen voor groei.
Kleertjes.com is samen met Unic bezig een nieuw multichannel platform van Hybris te implementeren. Er komt een koppeling met de software van Fredhopper, waarvan directeur Frederik Nieuwenhuys als spreker aanwezig was op de Multichannel Summit. Unic en Hybris organiseerden het evenement. ‘Dat verklaart ook wel mijn aanwezigheid hier’, aldus Reddering.
95 labels
De nieuwe site van Kleertjes.com biedt meer ruimte voor sfeer en beeld, voor personalisatie en voor profilering, belooft Reddering. Met behulp van Fredhopper komt er meer aandacht voor merchandising - het voorschotelen van het juiste productaanbod op het juiste moment aan de juiste bezoeker - en de zoekmogelijkheden worden meer verfijnd. ‘Dat is logisch ook met zo veel merken’, aldus Reddering over de 95 labels die Kleertjes.com in zijn magazijn heeft hangen.
Kindprofiel
Volgens de e-commerce directeur wordt het zogenoemde kindprofiel belangrijk op het nieuwe Kleertjes.com. Sneller dan nu gebeurt, moeten ouders terechtkomen in relevante gedeelten van de site, waarbij ze het geslacht of de kledingmaat van hun kroost niet steeds opnieuw hoeven invullen. Reddering: ‘Via e-mail, advertising en retargeting willen we klanten veel gerichter gaan benaderen. We willen onder meer gaan werken met wat we een ‘apatar’ noemen, dan zien ouders een apenkop op producten die voor hun kind relevant zijn. Die relevantie wordt onder meer bepaald doordat klanten kunnen aangeven wat voor type kind ze hebben: is het een “meisje-meisje” of een “bomenklim-meisje” bijvoorbeeld?’
Nieuwe winkels
Kleertjes.com sloot afgelopen september zijn enige fysieke winkel in Doetinchem. Die kwam er ooit omdat kledingmerken een fysieke aanwezigheid aan ‘founding mother’ Claudia Willemsen als voorwaarde stelden om te mogen verkopen, aldus Reddering. Kleertjes.com, dat dit jaar afsluit met een omzet van rond de 15 miljoen euro, heeft geen winkel meer nodig om voor vol te worden aangezien. Dat sluit volgens Reddering niet uit dat er weer winkels kunnen komen: ‘Ze zijn niet van de horizon. Het is niet iets voor volgend jaar, maar meer om over na te denken voor daarna. Shop-in-shops bij andere winkels zijn een mogelijkheid, maar het is aan de andere kant ook denkbaar dat wij ons internetplatform openstellen voor verkoop door andere partijen.’
Ledikanten en telefonie
Reddering, die een mobiele scantoepassing hoger op het verlanglijstje heeft staan, wil maar aangeven dat er veel mogelijk is en dat Kleertjes.com voor veel dingen open staat. Binnenkort wordt begonnen met de eerder aangekondigde verkoop van zwangerschapskleding, maar de mogelijkheden gaan een stuk verder. Reddering: ‘We brainstormen weleens over (algemene, red.) vrouwenkleding, maar je kunt ook denken aan hardware, zoals ledikanten. Telefonie zou ook nog een optie zijn. De vraag die dan meteen opkomt is of je zulke producten nog onder de merknaam Kleertjes.com kunt verkopen. In mijn optiek is het logisch dat kinderschoenen worden aangeboden op Kleertjes.com, want dat vinden mensen niet gek. We hebben de url Schoentjes.com daarom niet apart in de markt gezet, ook omdat je er dan veel marketingbudget tegenaan moet gooien. Maar voor zwangersschapskleding ligt het al weer iets anders. Dat zouden we als aparte brand kunnen gaan aanbieden onder het paraplumerk Kleertjes.com.’
Internationale expansie
Kleertjes.com, dat nog altijd geen nieuwe CEO heeft benoemd, levert veel aan expats in alle delen van de wereld en richt zich al specifiek op de Belgische markt. Volgens Reddering is Kleertjes.com ‘actief aan het kijken’ naar mogelijkheden voor internationale expansie: ‘Maar daar beginnen we pas aan als het huis helemaal op orde is. Of we internationaal ook met de naam Kleertjes.com zouden kunnen opereren? Ik zou dat wel aandurven.’
NB: Begin volgend jaar brengt Twinkle een case over het nieuwe platform van Kleertjes.com in het magazine.
Alweer een artikel over Kleertjes.com?! Het begint mij op te vallen dat er veel aandacht en publiciteit wordt gegeven aan Kleertjes.com com. Niet alleen in Twinkle maar in Thuiswinkelwaarborg.org in het algemeen. Heeft Ed daar soms aandelen in? Of ben ik de enige die dit opvalt?
Nee Austin,
Je bent niet de enige die dit opvalt, wel de eerste die het gewoon benoemd. Ik ben het helemaal met je eens. Het zijn zo vaak dezelfde namen die je tegenkomt. Je weet, Ed heeft tig belangen, dus wie weet.
Ik zou niet meteen willen denken aan het vaak beschrijven en benoemen van Kleertjes.com ivm belangen van de schrijver daarin. Het is ontegenzeggelijk zo dat Kleertjes.com een (zeer?) grote pure player in kinder fashion is die nu flirt met de gedachte om de opmerkelijke stap naar de offline wereld te maken. Deze twee feiten maken Kleertjes.com tot een opmerkelijke speler.
Jeroen.
Peter Reddering van Kleertjes.com hield een goed verhaal op de Multichannel Summit, waarin hij aangaf hoe een miljoenenbedrijf dat 'op de zolderkamer' begon en ooit werd uitgeroepen tot Beste Webwinkel van Nederland, verder zou kunnen groeien. Dat leek de redactie inspirerend genoeg om er een artikel aan te wijden. Niet meer en niet minder.
Wat fijn dat Kleertjes.com geen fysieke winkel meer nodig heeft om de verschillende merken te kunnen kopen. Andere webwinkels worden belemmerd in de groei door het beleid, dat de retailers met een stenen winkel afdwingen. Merken willen en kunnen daardoor niet verkopen aan webwinkels. Hier mag best wat meer aandacht voor komen. Dit is een misstand.